Sommardäck: Köpguide
Att ha bra sommardäck på bilen är viktigt både för säkerheten, miljön och plånboken.
Sommardäck är de däck du har på bilen under sommarhalvåret. Enligt lag gäller vinterdäck mellan 1 december-31 mars vid vinterväglag, och sommardäck mellan 15 april-1 oktober.
Att du har bra däck på bilen är av yttersta vikt. Däcken är bilens enda kontakt med marken, och således utgör bra däck bättre säkerhet, högre komfort, lägre bränsleförbrukning och en besparing på miljön.
Vi utför oberoende tester där produkterna testas i verkligheten. Om du klickar på butikslänkarna kan vi få ersättning utan extra kostnad för dig. Läs mer.
Experten förklarar
Så gjorde vi testet
Fler tester för sommaren
Andra tester av verktyg för varmare månader
Så gjorde vi testet
Fler tester för sommaren
Andra tester av verktyg för varmare månader
Däcken påverkar kraftigt bilens bränsleförbrukning. De står för cirka 20 procent av denna. De mest energieffektiva däcken idag innebär en besparing på uppskattningsvis 10 procent för plånboken - och självklart även en besparing på miljön.
När det kommer till säkerhet är det främst däckets bredd, mönster och mönsterdjup som avgör. Dessa tre faktorer påverkar nämligen bilens väggrepp.
Rekommenderat minsta mönsterdjup är 3 millimeter, men ju djupare desto bättre. Nya sommardäck har ofta 7-8 millimeter. Minsta tillåtna enligt lag är 1,6 millimeter, sedan måste du byta.
Men redan när däcken börjar slitas ner under 3 millimeter är det med andra ord dags att fundera på ett byte - i alla fall om du vill köra säkert och ekonomiskt. Längre ner på den här sidan hittar du en köpguide som ger dig allt du behöver veta för att välja rätt däck.
Prisbild
Priserna på däck varierar kraftigt. Ska du bara ha däck utan fälg ligger normalspannet någonstans mellan 600-2 000 kronor. Men det finns däck som kostar mer än så.
Det som påverkar priset på ett sommardäck är en blandning av märke, prestanda och speciella egenskaper. Exempelvis är kombinationen lång livslängd och samtidigt hög säkerhet och låg bränsleförbrukning dyrare än om du väljer att gå lite mer åt ena hållet än det andra.
Däcken köper du antingen online, eller hos din lokala återförsäljare. Väljer du att köpa dem online får du dem hemlevererade.
Har du köpt utan fälg och måste klä om de du redan har kan du antingen göra det själv eller gå till din närmaste bilfirma och få hjälp med det för en mindre slant.
3 generella däcktips
● Förvara däcken svalt och mörkt då de inte används
● Kontrollera lufttrycket regelbundet
● Placera de bästa däcken bak
När du ska köpa nya sommardäck är det mycket som ska stämma. Förutom att de ska ha rätt mått måste de även passa bilens vikt och hastighet, samt så ska de ha S- och E-märkning (alternativt e-märkning).
Vad har du för däck idag?
När du väljer däck finns det rekommenderade mått angivna till just din bilmodell. Dessa värden är bara just det, en rekommendation. Men också en bra fingervisning för dig som bara är ute efter att välja de bäst lämpade däcken till din bil.
Det du i första hand måste veta är bredd, tjocklek och dimension på däcket. Dessa står på däcket eller registreringsbeviset - men du kan även slå upp det på Transportstyrelsen genom att välja Fordonsuppgifter bland deras e-tjänster.
Så här kan det se ut. 245/45R17 innebär en bredd på 245 mm, en höjd på 45 mm och en dimension på 17 tum.
Därutöver bör du även ta hänsyn till belastnings- och hastighetsindex när du ska köpa nya däck. Dessa värden är starkt förknippade med varandra. Hastighetsindex anger hur fort du får köra, och belastningsindex maximal belastning på hjulet vid denna hastighet.
I exemplet på bilden ovan är det 99W, där 99 är belastningsindex och W är hastighetsindex. W anger att du som mest får köra 270 km/h, och 99 att du får göra detta med en maximal belastning på 775 kilo.
Anteckna samtliga dessa värden för att vara säker på vilka sommardäck som är bäst lämpade för din bil.
Köpa med eller utan fälg
Det går att köpa däck både med och utan fälg. Har du redan fälgar som du är nöjd med köper du däck till dessa och klär sedan om fälgen. Har du däck med fälg måste du också utgå från dimensionerna på dessa då du väljer nya däck.
Men det går även att köpa både däck och fälg nytt. På registreringsbeviset anges mått för rekommenderad fälg.
Köper du nya däck med fälg kan du även välja att gå upp eller ner i däckdimension - dock endast inom de begränsningar som bilmodellen medger. Förr var du tvungen att hålla dig till exakt de mått som anges. Idag är det mer fritt. Så länge däcken uppfyller gällande lagkrav kan du således välja 18-tumsdäck till en bil där registreringsbeviset anger 17 tum, så länge däckvalet innebär att du håller dig till gällande lagstiftning - exempelvis får inte hjulen sticka utanför hjulhuskanterna.
Däckmärkning
När du vet kravbilden för dina däck är det dags att leta upp nya som motsvarar denna, och med ett antal däck som du är intresserad av framför dig är det dags att jämföra deras prestanda. Då är det bra att känna till däckmärkningen.
Precis som för vitvaror och hushållsprodukter finns de viktiga detaljerna angivna ihop med tydlig grafik. Betygen sträcker sig från A-G, där A är bäst betyg och G är sämst. De är även färgkodade från grönt till rött. Håller du dig inom det gröna området uppskattar Energimyndigheten att du sparar 1 700 kronor per år i bränslekostnad.
Breda, höga, låga
Däcken spelar stor roll för bilens utseende. Vissa vill därför ha däck som är bredare, andra vill ha sådana med hög profil medan den tredje kanske vill ha en låg profil.
Även dessa delar är sådana som påverkar bilens köregenskaper och bränsleförbrukning.
Breda däck ger ofta bilen ett lite mer originellt utseende. Men ju bredare däck desto högre bränsleförbrukning, detta eftersom rullmotståndet blir större. Breda däck innebär också en ökad risk för vattenplaning.
Högprofilerade däck (däck som ser tjocka ut) har en tendens att flexa i förhållande till fälgens rotation och detta kostar energi.
Lågprofilerade däck (däck som ser tunna ut) har nackdelen att de har sämre ljudkomfort och styvare konstruktion.
Kombinationen högprofilerade, breda däck är en dålig kombination ur både ekonomisk och säkerhetsmässig synvinkel. Vill du ha breda däck är det bättre att välja lågprofilerade eftersom detta till viss del kompenserar för det högre rullmotståndet - dock inte för den ökade risken för vattenplaning.
Livslängd
Livslängden på däck kan skilja sig åt rejält mellan olika tillverkare och även mellan olika däckmodeller.
Att livslängden varierar så beror på att en längre livslängd delvis är förknippad med lite sämre köregenskaper. Detta har med gummiblandningen att göra. Sommardäck har en hårdare gummiblandning än vinterdäck. Gummiblandningen är viktig eftersom däcket slits fortare ju mjukare det är.
Men det finns också nackdelar med en allt för hård gummiblandning, främst på grund av att den påverkar bromssträckan och väggreppet negativt. Således är det viktigt att välja ett däck med en välbalanserad gummiblandning där du får det bästa av två världar.
Vissa tillverkare anger däckets livslängd.
Beteckningar på däcken
Ibland har däcket ytterligare beteckningar utöver mått, tillverkare, tillverkningsår med mera. Här följer några exempel.
RF: Betyder reinforced och står för att däcket är förstärkt
XL/EL: Däcket är förstärkt och tål därför högre belastning.
FR: Däcket har fälgkantskydd vilket gör att du minskar risken för skador från trottoarkanter och liknande. Ett bra tillval för den som väljer lågprofilerade däck.
ML: Trottoarkantsribba, ett skydd mot skador på däcket från trottoarkanter. Temperature A: Däck som bygger upp mindre värme under körning.
TL: Betyder tubeless och står för däck utan slang.
Byta däck
Börja med att lägga i 1:ans växel och dra åt parkeringsbromsen. Därefter används en domkraft för att lyfta bilen vid det däck du tänker börja med.
Ett däckbyte går till som så att du lossar muttrarna på de gamla däcken och lyfter av dem. Därefter kontrollerar du vilka två av de fyra sommardäcken som är minst slitna, alltså vilka som har störst mönsterdjup. Dessa ska alltid monteras bak - oavsett vilken drivning bilen har. Tänk också på att se över om det är någon rotationsriktning på däcken, detta markeras vanligen med en pil på däcket. Om det är det så ska de monteras så att rotationen sker åt korrekt håll.
När du vet vilka däck som ska sitta var lyfter du på dem och drar åt muttrarna.
Passa på att även kontrollera lufttrycket. Ett korrekt inställt lufttryck påverkar säkerheten positivt eftersom för lågt tryck innebär en längre bromssträcka. Dessutom påverkar det bränsleförbrukningen.
Kontrollera även vinterdäckens status. Det är viktigt att kontrollera såväl mönsterdjup som eventuell avsaknad av dubbar för att få en bra överblick över när det börjar bli dags att ersätta däcken med nya. Märk sedan upp rotationsriktning på däcken eftersom du sliter mer på dem om du byter rotationsriktning nästa säsong. Det finns särskild däckkrita du kan använda för att skriva direkt på däcket, men det går lika bra att tejpa fast en lapp på fälgen.
När du kört cirka tio mil med sommardäcken är det lämpligt att efterdra muttrarna så att du inte riskerar att tappa däcken under körning.