Syskonvagn: 8 modeller i test
Ska ni bli fler i familjen? Vi har testat syskonvagnar från märken som Emmaljunga, Bugaboo och Carena. För att en syskonvagn ska kunna utses till bäst i test så måste den vara bekväm för båda barnen, vara rymlig i sittdelarna men samtidigt inte så stor och klumpig att man inte kan ta sig fram i butiker och kollektivtrafik
Vi utför oberoende tester där produkterna testas i verkligheten. Om du klickar på butikslänkarna kan vi få ersättning utan extra kostnad för dig. Läs mer.
Testvinnare - Syskonvagn
Experten förklarar
- Vilken syskonvagn är bäst? ANSWER VALID_ FROM_ APRIL 2020!
- Vilken syskonvagn ska man välja?
- När behöver man syskonvagn?
- Hur länge använder man syskonvagn?
- Vilken syskonvagn blir minst ihopfälld?
- Från vilken ålder klarar man sig utan syskonvagn?
- Vilken syskonvagn är bäst för tvillingar?
- Hur bred är en syskonvagn?
Så gjorde vi testet
Vi gör våra tester själva och testar alla produkter så som de är tänka att användas i verkligheten. I vårt test av syskonvagnar har vi låtit såväl vanliga barnfamiljer som experter inom området få köra och använda vagnarna med sina egna barn. I vårt test av syskonvagnar har vi låtit vagnarna rulla med både bebisar och större barn i, allt för att kunna göra en bedömning av hur användningstiden ser ut. Syskonvagnarna som testas har varit både på längden och på bredden. De har testats med liggdel och med sittdelar. Vagnarna har körts i stadsmiljö och i lite mer terräng.
Egenskaper: På vilka sätt kan sitt- och liggdelar konfigureras på vagnen, går det att fästa babyskydd, kan vagnen göras om till singelvagn?
Funktioner: Är sittdelarna vändbara, är de vanliga eller ergonomiska, finns det liggläge och är handtaget ställbart
Användning: Hur är vagnen att köra på olika underlag, är den smal nog för att fungera i kollektivtrafik, kan den enkelt fällas ihop och blir liten nog att gå in i en bil, är sittkomforten för barnen god?
Vi lägger extra vikt vid hur stora och tunga barn som kan rymmas i syskonvagnen, så att det är behoven snarare än vagnens maxangivelser som avgör hur länge vagnen ska användas. Utöver dessa egenskaper gör vi även en bedömning av vagnens generella kvalitet samt hur funktioner och egenskaper står sig i förhållande till vagnens pris.
Upptäck våra tester av barnvagnstillbehör:
Fler tester av barnvagnar:
1. Bugaboo Donkey 5 → BÄST I TEST SYSKONVAGN
Flexibel syskonvagn med perfekt sufflett, passar bra för familjen med täta barn
Bugaboo Donkey 5 är en mycket flexibel syskonvagn, som lätt kan anpassas efter stundens behov. Skillnaderna mellan Donkey 5 och tidigare versioner är inte särskilt dramatiska, men lyfter ändå vagnen ytterligare ett snäpp. Donkey 5 har bland annat utrustats med en sitt- och liggdel som är 3 cm högre upp, integrerade fästen för ståbräda och mugghållare, förbättrade knappar för hopfällning av chassit samt breezy-öppningar i liggdelen.
Donkey 5 kan användas med ett barn (Mono) och är då 60 cm bred, eller med två barn (Duo/Twin) och mäter då 74 cm över bredaste punkten. Det gör vagnen smal nog för både kollektivtrafik och hissar. Chassit är lätt att dra ihop och skjuta bort, med lite övning går det på trettio sekunder. Vill man kunna rulla tre barn samtidigt så är Donkey 5 väldigt smidig ihop med Bugaboos egen ståbräda.
Genomtänka sitt- och liggdelar med lång sufflett
Liggdelen är rymlig för att tillhöra en syskonvagn, och nu extra luftig tack vare breezyluckorna som kan öppnas i huvudändan, perfekt för sommarbebisen. Sittdelarna är ergonomiska och kan vinklas mellan sitt-, vilo- och liggläge när de är bakåtvända, framåtvänt saknas liggläge. Den vadderade selen är enkel att justera, och löjligt lätt att klicka ihop och lossa. Sittdelen är relativt rymlig, de flesta barn ryms fint upp till cirka 1 meters längd. Maxvikten i sittdelen är 22 kg, dock endast 15 kg om man kör i Mono med sittdelen bakåtvänd.
Donkey 5 har en sufflett som är i princip perfekt. Att den kan förlängas, kombinerat med den titt- och vädringslucka som finns ovanpå, gör att barnen alltid både skuggas och svalkas mycket effektiv. Sittdelens bygel kan tas loss helt, men går också att lossa i ena fästet och sväng åt sidan. Det gör det lättare att sätta i och lyfta ur barnet.
Lättstyrd barnvagn som aldrig känns tungkörd
Körkänslan i Donkey 5 är mycket god. De punkteringsfria däcken klarar grusväg, snö och annan terräng. Chassit har ingen märkbar fjädring och allra bäst rullar vagnen på släta underlag. Men då är den också så lättstyrd att man enkelt kan svänga Donkey 5 med bara två fingrar på handtaget. Vagnen passar bra för föräldrar av olika längd, då teleskophandtaget kan justeras i höjd och ger gott om utrymme för att ta ut stegen. Kör man vagnen i Mono-läge så har man en praktisk sidokorg för packning, men vagnens varukorg rymmer också en hel del.
På Donkey 5 har Bugaboo placerat hopfällningsknapparna på ovansidan av handtaget, vilket gör vagnen en aning enklare att fälla. Man behöver inte trycka in någon spärr för att fälla upp vagnen igen. Donkey 5 blir rätt klumpig när den fälls, främst i storlek men också i hantering. För att få vagnen så kompakt som möjligt måste man ta isär den i delar. Det funkar för enstaka tillfällen men blir ett irritationsmoment om det ska göras dagligen.
Högt pris men maxad flexibilitet
Kostanden för en Bugaboo Donkey 5 i syskonvagnsutförandet är hög men kännas motiverad. Att fritt kunna växla mellan att köra ett, två eller tre barn med vagnen, och att enkelt kunna växla mellan lägena, skapar precis den flexibilitet som småbarnsföräldern behöver. Det är också ett stort plus att Bugaboo har ett brett utbud av båda matchande tillbehör och praktiska reservdelar.
I bedömningen av priset bör man också väga in att Bugaboo Donkey 5 kommer ha samma höga andrahandsvärde som sina föregångare, vilket gör att en vagn i fint skick kan säljas vidare till en mindre förlust efter ett par års användning. Skulle man önska några ytterligare förbättringar så hade en lite djupare sits stått överst på önskelistan. Nu nöjer vi oss med att konstatera att ska man spendera mycket pengar på en syskonvagn, så erbjuder Bugaboo Donkey 5 all funktionalitet man kan önska sig.
Bra pris hos:
2. Basson Duo → BÄSTA BUDGETVAL
Mycket prisvärd och smal vändbar syskonvagn med bra liggläge och lång sufflett
Basson Duo lyckas till ett mycket överkomligt pris få in så gott som alla egenskaper man önskar hos en bra syskonvagn. Den har individuellt vändbara sittdelar som kan fällas ned till plant liggläge. Vagnen är mindre än 75 cm på bredden, har handtag och fotstöd som kan vinklas samt långa suffletter. Maxvikten är dock endast 15 kg, och det är synd. För sittdelarna, även om de inte är de största på marknaden, rymmer ändå barn upp till omkring 4 år.
Genom åren har Basson Duo genomgått ett flertal uppdateringar och den version som säljs nu är utan tvekan den bästa. Syskonvagnen säljs med två vändbara sittdelar. En eller flera liggdelar kan köpas till separat. Liggdelen känns mysig om än ganska enkel. Den har lösa bärhandtag som lite irriterande hänger ned på sidorna. Suffletten har en utvikbar solkeps och kan öppnas upp baktill för bättre vädring i liggdelen.
Syskonvagn med vanliga, vändbar sittdelar med liggläge
Sittdelarna levereras med inlägg för små barn som precis bytt från liggdel. Selen i sittdelen är enkel att förlänga och kan tas isär i separata remmar, vilket underlättar om man vill fästa en sittdyna eller åkpåse i vagnen. Ryggstöden kan steglöst fällas ned till ett helt plant liggläge. Det innebär att Basson Duo skulle kunna användas med en mindre mjuklift i sittdelen.
Det märkligaste med sittdelarna är att det är avsedda att sitta på antingen höger eller vänster sida. De ställbara fotstödet kräver bara ett knapptryck för att man ska kunna vinkla dem. Men har man råkat sätta sittdelarna fel så kommer man inte åt knapparna. På samma sätt funkar swing away-funktionen på byglarna endast om sittdelarna är framåtvända. Vänds sittdelarna bakåt så hamnar bygelns knapp precis bakom chassit och går inte att komma emot.
Bra pris för syskonvagn med populära funktioner
Även om Basson Duo har en del ogenomtänkta funktioner så finns här många bra egenskaper också. Körkänslan är okej men lite tung i rullet. De punkteringsfria hjulen är av PU-gummit som det inte fastnar sten i. Handtaget kan vinklas i flera olika lägen och Basson Duo känns verkligen smal och smidig att köra. Suffletterna ger ett riktigt bra sol- och väderskydd och varukorgen rymmer helt klart allt en flerbarnsfamilj behöver få med sig vid en utflykt. Vagnen blir ganska stor ihopfälld, men packar man sittdelar separat ovanpå chassit så blir den ändå godkänt kompakt.
Den främsta styrkan hos Basson Duo är att vagnen, trots några mindre missar, bockar av uppskattade egenskaper men samtidigt håller priset nere. Ofta är andra syskonvagnar i samma prisklass antingen endast framåtvända eller betydligt större, tyngre och klumpigare. Det finns utrymme för utveckling av Basson Duo. Men redan nu är detta ett mycket prisvärt alternativ i utbudet av vändbara syskonvagnar.
Bra pris hos:
3. Baby Jogger City Mini GT 2 Double
Rymlig syskonvagn med bra liggläge, ställbart fotstöd och smidig hopfällning
Baby Joggers syskonvagn City Mini GT Double har länge varit populär, känd för en lyckad kombination av rymliga sittdelar och kompakt ihopfällning. Nu har den uppdaterats och Baby Jogger City Mini GT 2 Double är märkbart bättre än sin föregångare.
Framåtvända sittdelar som rymmer stora barn
City Mini GT 2 Double är en syskonvagn på bredden med två sittdelar som är fast framåtvända. Vill man använda vagnen från födseln så finns en liggdel att köpa till. Man kan även fästa babyskydd på City Mini GT 2 Double, men bara ett i taget. Det är således inte det bästa valet av syskonvagn för tvillingar. Efter att den lilla men mysigt ombonade liggdelen är urvuxen, får man vända barnet framåt.
Småbarnsföräldrar ger ofta Baby Joggers barnvagnar lovord för deras långa användningstid, som möjliggörs tack vare hög maxvikt och rymliga sittdelar. City Mini GT 2 Double är inget undantag. En normalstor 5-6 åring kan sitta bekvämt i vagnen. Ryggstödet är högt, men rymligheten på längden dras dock ned något av att sufflettens båge stjäl en del utrymme vid barnets huvud. På bredden finns det gott om plats i sittytan.
Bra liggläge och möjlighet till att köpa till bygel
Sittdelarna i GT 2 Double är steglöst ställbara ned till ett bra, plant liggläge. Sittläget är dock något tillbakalutat, även om man försöker pressa fram ryggplattorna. Vagnens nya klädsel känns mysigare, men det är det faktum att City Mini GT 2 Double fått ställbara fotstöd som verkligen ökar barnets komfort. Fördelen med fotstöden är att barnet kan sova mer rakt och utsträckt. Nackdelen är att det krävs en hel del kraft både att lossa fotstöden och att trycka dem på plats.
Selen i Baby Jogger City Mini GT 2 Doubles sittdelar är enkel att justera i höjd och omfattning. Den kan lätt tas isär i separata remmar, om man vill sätta i en åkpåse. Till skillnad mot äldre versionen så har City Mini GT 2 Double fått separata byglar, en per sittdel. Suffletterna ger ett bra skydd mot sol och vind när de är fullt utfällda. De finns två tittluckor i varje sufflett, så man kan ha bra kontakt med sitt barn under promenaden.
Stor syskonvagn som lätt kan fällas ihop kompakt
Körkänslan är helt utan anmärkning. GT 2 Double är en vagn man kan lasta tungt med packning, i den rymliga men lite svåråtkomliga varukorgen, och med barn. Ändå rullar syskonvagnen mycket lätt. De skumfyllda hjulen fixar grusväg såväl som snö och ojämna gräsmattor och att BJ City Mini GT 2 Double har fått rejält med fjädring i chassit gör åkturen ännu mjukare.
Syskonvagnen behåller sin otroligt smidiga ihopfällning. Med en hand runt remmen i vardera sittdel är det bara att lyfta rakt upp så viker sig GT 2 Double på mitten och låser sig automatiskt i hopfällt läge. Gamla GT Double var populär i många år, och allt talar för att nya Baby Jogger City Mini GT 2 Double kommer bli minst lika omtryckt, minst lika länge.
Bra pris hos:
4. Mountain Buggy Duet V3.2
Smal syskonvagn med rejäla hjul, fullt liggläge och möjlighet till bakåtvänd sittdel
Mountain Buggy Duet är syskonvagnen som hängt med i många år och uppdaterats kontinuerligt. Numera finns den i två versioner – vanliga Duet V3.2 från år 2019, och Luxury-kollektionens Duet Herringbone. Den senare är en mer påkostad version, upprustad med helsvart chassi, läderdetaljer och fiskbensmönstrad klädsel. Den funktionella skillnaden är att Duet Herringbone har punkteringsfria däck. Duet har fått en uppdatering av liggdelen, som nu har en lite mer tålig klädsel i nylon. Men endast Herringbone har fått ett nytt, förbättrat tyg på suffletterna.
Smal syskonvagn med med vanliga sittdelar
Duet är en endast 65 cm bred syskonvagn, med de fast framåtvända sittdelarna placerade bredvid varandra. Ska syskonvagnen användas med en bebis så köper man till liggdelen. Den är liten och smal men den funkar under de första månaderna.
Därefter kan liggdelen byggas om till en bakåtvänd sittdel, kallad face-to-face. Nytt för Duet V3.2 år 2019 är att face-2-face-sittdelen har förbättrats med en djupare sittyta och fler lägen. Man kan nu växla mellan sittande, viloläge och liggläge.
För att kunna vinkla den bakåtvända sittdelen så måste den lossas från sina fästen och sedan dras till det önskade läget. Det är särskilt smidigt. Men detta möjliggör att man kan ha sitt barn vänt mot sig länge, vilket är ett klart plus.
Smidig i stan men fixar också terrängkörning
Duets sittdelar har ryggstöd som steglöst fälls ned till plant liggläge. Sittläget är, till en del barns missnöje, något bakåtlutat. Det finns ett litet fotstöd att dra ut, som förlänger liggläget en aning. I chassit finns ett inbyggt fotstöd. Suffletterna ger ett godkänt solskydd och selen är enkel att använda, då den lätt kan delas i fem separata remmar. Det finns en bygel att köpa till Duet, som funkar för båda sittdelarna samtidigt.
Handtaget har en ställbar knäled, och det finns även en handbroms på vänster sida som kommer väl till pass när man ska gå utför backar med en fullastad vagn. Baktill på vagnen finns även en vanlig fotbroms. Varukorgen är relativt rymlig, och har förvaringsfack både på sidorna och baktill. Vagnen kan fällas ihop i ett stycke och blir då framför allt platt.
Körkänslan i MB Duet är rätt gungig, och hjulen (både de punkteringsfria på Herringbone och de luftfyllda på vanliga Duet) fixar en hel del vad gäller snö och enklare terräng. Men vagnen är även smidig i stadsmiljö, tack vare att den är så smal. Duets främsta nackdelar är att bredden såklart innebär mindre utrymme i sittdelarna, men en normalstor 4-5-åring får faktiskt plats. Behöver man en syskonvagn som är kompakt så blir MB Duet ett allt bättre alternativ för varje uppdatering som görs.
Bra pris hos:
5. Baby Jogger City Select 2
Enkelt anpassningsbar syskonvagn på längden, som dessutom blir liten ihopfälld
Baby Jogger City Select 2 är en mycket flexibel syskonvagn. Inte nog med att den enkelt kan göras om till singelvagn, det går även att fästa sittdelarna i alla konfigurationer man kan önska sig. Två framåtvända, två bakåtvända, en sittdel åt varje håll – allt funkar. Den främsta begränsningen är att City Select 2 passar mindre bra för tvillingar, då man bara kan fästa en liggdel eller ett babyskydd i taget på chassit.
För syskon av olika åldrar kan City Select 2 kombineras fritt med en eller två sittdelar, liggdel och babyskydd. Man kan till och med köra vagnen med tre barn, om man köper till Baby Joggers ståbräda för det äldsta syskonet. Babyskyddsadaptrar medföljer inte, men adaptrar kompatibla med babyskydd från märken som Britax, Cybex, Maxi-Cosi och BeSafe kan köpas till.
Syskonvagn på längden med bra avstånd mellan sittdelarna
Liggdelen som passar på City Select 2 känns lite billig, exempelvis i den tillkrånglade lösningen för hur liggdelslocket knäpps fast i suffletten. Den är dock rymlig, och suffletten ger en bra skugga över barnet. Sittdelen känns mer genomarbetad. City Select 2 har ergonomiska sittdelar, med en maxvikt på 22 kg per sits, som kan vinklas mellan sitt-, vilo- och liggläge. Fotstödet är ställbart. Suffletten kan inte förlängas, så när det är mycket soligt kan man vilja komplettera med parasoll eller solgardin. Barn upp till i alla fall 3 års ålder upplevs sitta bra i City Select 2.
Till skillnad från en del andra syskonvagnar på längden, så upplevs City Select 2 ha gott om utrymme mellan sitt- och liggdelarna. För att kunna fästa en sittdel framtill på chassit så lossar man de två brickorna som sitter fast ovanför framhjulen. Därefter klickar man syskonadaptrarna i rätt läge, det står tydligt utmärkt vilken som ska användas på vilken sida. Adaptrarna kan även sitta kvar när vagnen ska fällas ihop.
City Select 2 kan köras i lite grus och snö men rullar bäst på asfalt
Som syskonvagn blir City Select 2 förstås ganska lång, och har man det större syskonet framtill så kan vagnen även bli tung att häva över kanter samt något trögare att svänga. De punkteringsfria hjulen tar sig fram över grusväg och i lite snö, men City Select 2 är inte rätt vagn för grövre terräng. Bäst rullar den på asfalt. Körkänslan och rullet är helt okej, även om man inte märker av framhjulsfjädringen i någon större utsträckning. Tack vare det ställbara handtaget kan man gå normalt bakom vagnen, utan att sparka i chassit.
När vagnen körs med bara ett barn så är varukorgen både stor och mycket lättåtkomlig. Gör man om City Select 2, så kommer stora delar av varukorgen att försvinna, eller åtminstone bli mycket mer svåråtkomlig. Den kan därför vara svårt att storhandla om man har två barn i vagnen.
Kompakt ihopfälld och mycket flexibel vid användning
Vagnen kan fällas med en sittdel på, om den är framåtvänd. Men den blir som minst om man fäller ihop chassit separat, och sen staplar sitt- och liggdelar ovanpå. City Select 2 går tack vare det kompakta chassit, som inte är större än chassit till en duovagn, in även i mindre bagageutrymmen. Hopfällningen kräver två händer, då spärrar på båda sidor av chassit ska dras upp samtidigt, men är mycket enkel.
Baby Jogger City Select 2 är inte en perfekt syskonvagn, men för särskilda användningsområden har den många starka fördelar. Vagnen kan på nolltid göras om från singelvagn till att rymma flera barn, av olika åldrar. Den går att fälla ihop kompakt i bilen, och är även smal nog för en liten hall. Dessutom kan City Select 2 enkelt anpassas efter stundens behov, tack vare de individuellt vändbara sittdelarna. Kan man tänka sig en syskonvagn på längden är det få andra modeller som är så anpassningsbara som Baby Jogger City Select 2.
Bra pris hos:
6. Cybex Gazelle S
Smidig och mycket anpassningsbar syskonvagn på längden med vanliga sittdelar
Cybex Gazelle S är en syskonvagn på längden något unikt utrustad med vanliga sittdelar, som kan vinklas till plant liggläge. Vagnen är 65 cm bred, endast något bredare än en normalstor duovagn. Gazelle S kan enkelt växa med familjen. Ett barn, två barn, tvillingar - Gazelle S funkar för de flesta upplägg.
God körkänsla men bäst lämpad för släta underlag
På Gazelle S kan man fästa såväl liggdel som babyskydd och sittdel. Det finns också en extra shoppingkorg, för den som verkligen vill kunna storhandla med barnvagnen. Chassit är rejält och stabilt, även när vagnen är tungt lastad. De punkteringsfria hjulen rullar lätt och Gazelle S är för det mesta smidig att styra.
Använder man vagnen som syskonvagn så är dock fördelningen av tyngd avgörande för körkänslan. Med ett tungt barn framtill så tenderar Gazelle S att bli trögstyrd och kan dra åt sidan när underlaget lutar. Något som delvis avhjälps om man låser framhjulen. Med två större barn blir vagnen givetvis också tyngre att häva över kanter.
Cybex Gazelle S är inte en vagn för terrängkörning. Det finns visserligen fjädring i chassit och man tar sig fram på grusväg, men vagnen upplevs likväl lite stötig på ojämna underlag. För den som främst promenerar på asfalt och stenlagda trottoarer så är framkomligheten mycket god.
Många möjliga kombinationer
Det finns två fästpunkter på chassit. Övre fästpunkten kan justeras i tre olika höjdlägen, den undre roteras fram vid behov. Olika lägen ska användas för olika kombinationer av babyskydd, shoppingkorg, liggdel och sittdel. Dessutom har sittdelarna olika maxvikt (15 eller 22 kg) beroende på var de är positionerade och hur de är vända.
Detta innebär att det är väldigt mycket man måste hålla koll på för att kunna använda Gazelle S korrekt. Cybex har förutsett risken för förvirring och placerat en fastsydd guide i varukorgen. Den är oerhört praktisk och något man ofta har hjälp av när vagnen ska byggas om efter behov.
Med Gazelle S kan man välja mellan väldigt många olika sätt att fästa sittdelarna. Båda barnen vända bakåt, båda framåt, en åt varje håll - allt är möjligt (även om maxvikten som sagt varierar). Man ska dock vara medveten om att vad som funkar i teorin inte alltid är lika bra i praktiken. Vill man exempelvis ha båda sittdelarna i fullt liggläge så är det bara ett fåtal kombinationer som funkar.
Rimlig användningstid och smidig hopfällning
Sittdelarna har ryggstöd som kan vinklas från upprätt sittläge ned till plant liggläge, och kan används med mjuklift i. Sittdelen är normal i storlek för en syskonvagn. Även om sittdelarna (i rätt läge) tar 22 kg styck så har sittytan troligen vuxits ur på längden innan dess. Framför allt är fotstödet ganska kort.
För barn upp till 3-4 år, funkar Gazelle S bra. Större barn kan åka, men får sitta med rejält böjda ben. Suffletten har vädringslucka, kan höjas på sittdelsramen och är förlängningsbar, men känns något kort i liggläget. Liggdelen är ombonad och har smarta memory-knappar som gör den lätt att lossa.
Gazelle S har ställbart teleskophandtag och generöst med benutrymme för den som kör. Varukorgen är mycket rymlig, men kör man med två barn så kommer en del gå åt som benutrymme. Ett stort plus med Cybex Gazelle S är att den faktiskt kan fällas ihop med sittdelarna kvar på chassit. Det gör att den hopfälld är ovanligt kompakt för att vara en syskonvagn.
Smidig syskonvagn med god sovkomfort
Cybex Gazelle S passar bäst för familjen som enkelt vill kunna anpassa vagnen efter dagsbehovet. Den lämpar sig extra bra för den som ofta ska packa in vagnen i bilen, eller som bor trångt och inte vill ha en bred vagn att trängas med i hallen. Bäst körkänsla får man i stadsmiljö eller på asfalt.
Vill man ha en syskonvagn på längden men ändå kunna erbjuda sina barn god sovkomfort på en plan liggyta, då är Cybex Gazelle S det tveklösa bästa alternativet på marknaden.
Bra pris hos:
7. Baby Jogger City Tour 2 Double
Rymlig och lättkörd syskonvagn med fullt liggläge och riktigt kompakt hopfällning
Med Baby Jogger City Tour 2 Double tar dubbelvagnarna ett stort kliv framåt i sin utveckling. Det här är en ultrakompakt syskonvagn som kan användas i vardagen såväl som vid resor. Blott 66,5 cm bred är den smal nog att gå in genom alla dörrar och i många mindre hissar. Hopfälld mäter Baby Jogger City Tour 2 Double 63 x 66,5 x 25 cm, vilket är mycket kompakt.
Tour 2 Double kan användas direkt från födseln om man köper till liggdelen. Denna fästs enkelt på chassit med adaptrar. Man behöver inte ta bort sittdelstyget under, något som gör att man snabbt kan växla mellan att ha en bebis och ett större barn i vagnen. De två sittdelarna är fast framåtvända. Ryggstödet regleras steglöst, från ett upprätt sittläge ned till ett så gott som plant liggläge.
Överraskande rymliga sittdelar
Sittkomforten för barnet är god och sittytan är förvånansvärt rymlig, fast vagnen är så smal. Barn upp till 4-5 års ålder sitter bekvämt i Tour 2 Double. Båda sittdelarna har ställbart fotstöd. Det gör att liggytan blir längre och att barnen kan sova bekvämt i vagnen. Solskyddet får godkänt, även om suffletterna gärna hade kunnat få vara ännu längre. Baktill på suffletterna finns tittluckor i meshnät, som även släpper in luft. De är fästa med kardborre, och kan rullas undan och hålls då ur vägen med ett gummiband.
Baby Jogger City Tour 2 Double har punkteringsfria PU-hjul. De är rätt små men rullar helt okej. Det här är inte en vagn för terrängkörning, utan Tour 2 Double gör sig bäst i stadsmiljö och på plana underlag. Bromsen vid höger bakhjul är lätt att lägga i, men rätt hård att få ur bromsat läge. Inte så skönt om man har sandaler på. Varukorgen är riktigt rymlig, och man kan få med sig packning för en hel utflyktsdag utan problem.
Syskonvagn som blir väldigt liten ihopfälld
Att fälla ihop City Tour 2 Double går lätt som en dans. Med en hand drar man in en spärr samt trycker in en knapp på handtaget. Vagnen börjar då vikas ihop och sedan lyfter man upp den i hopfällningsremmarna i sittdelarna. Väl hopfälld låses Tour 2 Double ihop med en spärr. Då vagnen väger 10,5 så orkar man med lätthet lasta in den i bilen, och den ryms även i de minsta av bagageutrymmen.
Europeiska maxvikten är 15 kg per sittdel, men Baby Jogger har testet den med 20 kg per sits också. Vagnen blir dock mer trögkörd ju större barnen blir, något annat är väl svårt att få till med tanke på vagnens lätta konstruktion och små hjul. Men totalt sett är det här en oerhört imponerande syskonvagn. Och vill man ha en resevagn för två barn, ja då är Baby Jogger City Tour 2 Double utan tvekan ett av de bästa tillgängliga alternativen.
8. Thule Urban Glide 2 Double
Funktionell syskonvagn med rymliga sittdelar och utmärkta köregenskaper
Thule Urban Glide 2 Double är en syskonvagn på bredden med två rymliga sittdelar. Vagnen kan även användas med liggdel och det går att köpa till adaptrar för att fästa ett babyskydd på chassit.
Bekväm sittdel med plant liggläge
Sittdelarna är endast framåtvända och har ett svagt lutande ryggstöd i sittläge. De kan sedan fällas ned till ett plant liggläge. När barnet sover i vagnen kan man öppna upp en ventilationslucka vid barnets huvud, för att få det svalare inne i sittdelen. Även suffletten, som ger ett bra solskydd, har en kombinerad vädrings- och tittlucka.
Sittdelen har Thules smidiga och välvadderad sele, som enkelt anpassa efter barnets storlek. Det finns inget ställbart fotstöd men chassit är utformat för att barnet ska kunna få ett bekvämt stöd för fötterna. Utrymmet i ryggstöd och under suffletten är bra nog för att en normalstor fyraåring ska kunna sitta bekvämt.
Ganska bred syskonvagn med tre hjul
Vagnen mäter strax under 80 cm på bredden. Den går alltså in genom vanliga standarddörrar men kan kännas otympligt bred inne i matbutiker och liknande miljöer. Urban Glide 2 Double känns dock snarare byggd för långpromenader på breda vägar eller löpturer i motionsspår. Vagnen går att springa med om man låser de svängbara framhjulet i fast läge.
Att vagnen har endast tre hjul kan se instabilt ut men Thule Urban Glide 2 Double är välbalanserad och de stora lufthjulen ihop med vagnens fjädring ger ett riktigt bra rull. Grusväg, gropigt underlag, gräsmatta - framkomligheten blir aldrig något problem. Vagnen är även lättstyrd och bekväm att köra, tack vare knäledshandtaget som har en ergonomisk utformning. Mitt på handtaget finns en praktisk handbroms, baktill på chassit finns även en vanlig fotbroms lättåtkomlig.
Syskonvagn som är enkel att fälla ihop
Trots sin storlek så är Thule Urban Glide 2 Double smidig att fälla ihop. Genom att man lyfter på den del av vagnsklädseln som täcker fotändan blottas en blå spärr som ska dras åt sidan och vridas om. Hopfällningen görs enkelt med en hand och vagnen fälls platt. Den blir ännu mindre om man snabbt klickar av alla hjulen. Varukorgen har ett smart lock som gör att man kan skydda eller dölja sin packning, men locket kan även rullas undan så att vagnen kan maxpackas med skötväska och annat.
För den som är ute efter att ta många, långa och lättrullade promenader och kanske ibland även springa med vagnen så finns det få modeller som kan mäta sig med Thule Urban Glide 2 Double i funktioner och körkänsla.
Så gjorde vi testet
Vi gör våra tester själva och testar alla produkter så som de är tänka att användas i verkligheten. I vårt test av syskonvagnar har vi låtit såväl vanliga barnfamiljer som experter inom området få köra och använda vagnarna med sina egna barn. I vårt test av syskonvagnar har vi låtit vagnarna rulla med både bebisar och större barn i, allt för att kunna göra en bedömning av hur användningstiden ser ut. Syskonvagnarna som testas har varit både på längden och på bredden. De har testats med liggdel och med sittdelar. Vagnarna har körts i stadsmiljö och i lite mer terräng.
Egenskaper: På vilka sätt kan sitt- och liggdelar konfigureras på vagnen, går det att fästa babyskydd, kan vagnen göras om till singelvagn?
Funktioner: Är sittdelarna vändbara, är de vanliga eller ergonomiska, finns det liggläge och är handtaget ställbart
Användning: Hur är vagnen att köra på olika underlag, är den smal nog för att fungera i kollektivtrafik, kan den enkelt fällas ihop och blir liten nog att gå in i en bil, är sittkomforten för barnen god?
Vi lägger extra vikt vid hur stora och tunga barn som kan rymmas i syskonvagnen, så att det är behoven snarare än vagnens maxangivelser som avgör hur länge vagnen ska användas. Utöver dessa egenskaper gör vi även en bedömning av vagnens generella kvalitet samt hur funktioner och egenskaper står sig i förhållande till vagnens pris.
Upptäck våra tester av barnvagnstillbehör:
Fler tester av barnvagnar:
Fem saker att tänka på innan du köper syskonvagn
När familjen ska utökas med ett till barn så är det för många också dags att byta duovagnen mot en syskonvagn. Det finns inte riktigt lika många olika syskonvagnar att välja mellan, men det gör det tyvärr inte enklare att hitta rätt. Här är några tips på vad man bör ha funderat över innan man köper en syskonvagn.
1. Storlek på syskonvagnen
För att syskonvagnen alls ska vara till hjälp i livet som flerbarnsförälder så är det viktigt att vagnen har rätt storlek för att kunna användas överallt där man behöver den.
- Syskonvagn i kollektivtrafiken: Vet man att man ofta ska åka buss, tunnelbana eller spårvagn med sin syskonvagn så måste vagnen komma igenom spärrar och dörröppningar. Ett begrepp för detta är ”Stockholmsmåttet”. Stockholmsmåttet betyder att en syskonvagn får vara max 75 cm bred, vilket garanterar att man ska kunna ta sig fram med den i all typ av kollektivtrafik.
- Syskonvagn i bilen: Glöm inte att jämföra måtten på syskonvagnen hopfälld med måtten på bagageutrymmet i bilen. Ofta anger tillverkaren mått för syskonvagnen när den fällts ihop. Men det är olika huruvida det måttet är vagnen med sittdelarna kvar på chassit, eller med alla delar avtagna. Ibland är de mått som anges för en vagn hopfälld hur stor chassit blir med hjulen avtagna. Vilket inte är så mycket till hjälp för den som inte vill behöva klicka av blöta, smutsiga däck varje gång man ska lassa in syskonvagnen för att köra hem.
- Syskonvagn för liten hiss eller smal dörr: Vill man kunna ta in syskonvagnen i huset eller i lägenheten är det bra att ta reda på om vagnens bredd funkar hiss eller dörröppning. Ett bra tips är att mäta själv med måttstock. En dörr kan ha en angiven bredd på öppningen, men om man inte kan öppna dörren hela vägen är det inte säkert att den faktiska bredden är samma som den maximala. För hissen är det viktigt att båda mäta bredd och djup, så syskonvagnen ryms även när man stänger igen hissdörren.
2. Ålder och storlek på barnen
Det kan vara stor skillnad i hur rymlig en syskonvagn är. En viktig faktor för hur länge en syskonvagn kan användas är maxvikten i sittdelen. Maxvikten varierar mycket mellan olika syskonvagnar, men en syskonvagn med hög maxvikt men trång sittdel riskerar ändå att bli snabbt urvuxen. Beroende av hur gamla barnen som ska åka i syskonvagnen är så kan man väga in följande:
- Syskonvagn med liggdel: Ska syskonvagnen vara för en nyfödd bebis så behöver man kunna sätta på en liggdel, eller två liggdelar om man behöver syskonvagn för tvillingar. Det kan även gå att välja bort liggdel, om man köper en syskonvagn med vanliga sittdelar som har plant liggläge. Då kan man ställa en mjuklift i sittdelen och lägga bebisen där i stället för i en liggdel.
- Syskonvagn med babyskydd: Vill man kunna fästa babyskyddet på syskonvagnen så krävs det att vagnen har babyskyddsadaptrar som är kompatibla med det babyskydd man vill använda. Ett säkert kort är att välja ett babyskydd från Maxi Cosi, BeSafe eller Cybex. De flesta babyskydd från dessa tillverkare har samma fästen och funkar med samma adaptrar, något som lett till att nästan alla syskonvagnar som kan användas med babyskydd har en adapter för dessa tre märken.
- Syskonvagn med sittdel: Maxvikt i syskonvagnens sittdel kan variera från 15 kg, 18 kg till 22 kg eller högre. För att ett äldre syskon ska kunna använda syskonvagnen krävs att sittytan är djup nog, att ryggstödet är tillräckligt högt för att barnet ska kunna luta sig mot det bekvämt och att barnet inte är för lång för att man ska kunna fälla in och ut suffletten över dess huvud.
3. Var ska syskonvagnen köras
Vill man kunna använda sin syskonvagn på landet, vill kunna köra vagnen i terräng såsom grusväg eller i skogen, eller bor någonstans med mycket snö om vinter så behöver man välja en modell med bra hjul. Bäst för terrängkörning brukar lufthjul eller skumfyllda däck vara. Ska syskonvagnen främst användas i stan, bara köras på asfalt och man bor någonstans där vintern mest är mild och blöt så funkar även gummidäck och andra sorters punkteringsfria hjul bra.
4. Syskonvagn som kan bli singelvagn
När man bara ska ha ett barn med sig kan det vara skönt att slippa köra runt på en vagn med en tom sittdel. Då kan man välja en syskonvagn som kan göras om till singelvagn. I de flesta fall handlar det om en syskonvagn på längden där man kan klicka fast en till ligg- eller sittdel. Men det finns en syskonvagn på bredden som också kan göras om. Bugaboo Donkey kan växla mellan mono (singelläge för ett barn) och duo (syskonläge för två barn) genom att chassit dras ut och skjuts ihop.
5. Syskonvagn på längden eller på bredden
Syskonvagnar kan delas upp i två olika grupper. Dels finns de syskonvagnar som har sittdelarna på bredden, där barnen sitter bredvid varandra. Dels finns syskonvagnar på längden, där barnen sitter antingen bakom/framför varandra, eller under/ovanför sitt syskon.
- Syskonvagn på bredden: Fördelarna med en syskonvagn på bredden är att barnen sitter bredvid varandra och därför bättre kan kommunicera med varandra. Är sittdelarna vändbara kan man som förälder även ha lika bra uppsikt över båda barnen. Främsta nackdelen är förstås storleken på vagnen. De flesta syskonvagnar på bredden är någonstans mellan 75 och 80 cm breda. De blir också stora när de fälls ihop.
- Syskonvagn på längden: Fördelarna med en syskonvagn på längden är att den ofta inte är mycket bredare än en vanlig duovagn. Det kan göra det enklare att ta sig fram inne i butiker eller att ta med syskonvagnen på bussen. Den blir också mindre när den fälls ihop. Nackdelen med en syskonvagn på längden är att ett barn kommer längre bort från föräldern. Ibland kan det även påverka vagnens körkänsla, då en syskonvagn på längden kan vara svårare att häva över trottoarkanter och upplevas mer trögstyrd.
En syskonvagn är en barnvagn som rymmer minst två barn samtidigt. Alla barnvagnar i det här testet är gjorda för att fungera både för en bebis och ett större barn, och för två lite större barn samtidigt. En syskonvagn kan vara antingen på bredden - med sittdelarna sida vid sida - eller på längden - då är den ena sittdelen placerad framför och/eller ovanför den andra. Vissa syskonvagnar kräver en separat liggdel för att man ska kunna köra vagnen med ett spädbarn. I andra kan man kombinera sittdelen med mjuklift. Inför ett inköp av syskonvagn bör man ta ställning till om man vill kunna ha barnen vända mot sig även när de sitter upp, då många syskonvagnar har sittdelar som enbart är framåtvända.
Hur viktig är syskonvagnens bredd?
Man bör också vara medveten om bredden på syskonvagnen. Man behöver vara säker på att man kan ta sig fram i vardagen som vanligt utan att fastna vid vissa hissar, dörröppningar eller att vagnen är för stor för bilens bagageutrymme. I storstäder kan det så kallade Stockholms-måttet var intressant att känna till. Det innebär att en barnvagn får vara max 75 cm bred för att man ska kunna ta sig fram obehindrat i kollektivtrafiken, och då omfattas både hissar i tunnelbanesystemet, dörröppningar på bussar och tåg, spärrar samt andra trånga utrymmen. I de flesta fall funkar även barnvagnar som är upp till 80 cm breda men det finns alltså fortfarande vissa undantag. Planerar man att ofta röra sig i huvudstaden så är det alltså en bra idé att välja en vagn som håller sig inom Stockholm-måttet.
Håll koll på vagnens vikt och körkänsla
Det finns fler aspekter man bör ta i övervägande när man väljer syskonvagn. Med två barn i vagnen så blir det förstås tyngre att köra, så att själva vagnen då inte väger allt för mycket kan underlätta vid promenader i terräng eller snö, där det krävs att man trycker på lite extra. Ofta är dyrare vagnar lättare, men det finns även bra billiga syskonvagnar med rimlig vikt.
Ska man ofta åka bil med vagnen så kanske man hellre väljer en syskonvagn som kan fällas i ett stycke med alla delar på, än en som delvis behöver plockas isär. Se också till att handtaget kan justeras i höjd så att det fungerar för alla som regelbundet ska köra vagnen och att sittdelarna är stora nog att rymma även det äldre barnet för en tid framöver. Planerar man för många skogspromenader är det klokt med lite större hjul som är luftfyllda eller med skum, ska man ofta shoppa i city är kanske en smalare vagn som är lätt att styra blir ett bättre val.
Kolla även in vår köpguide med fler viktiga parametrar när du ska köpa barnvagn. Länk till köpguide
Utgångna produkter
Emmaljunga NXT Twin
Rejäl, terränggående syskonvagn som har både vanliga och ergonomiska sittdelar
Emmaljunga bygger ut sin NXT-serie med kompromisslösa NXT Twin, till vilken man kan välja mellan ergonomiska och vanliga (Flat) sittdelar. Eller varför inte en av varje? Såväl sitt- som liggdelar funkar även på Emmaljungas singelchassin NXT90 och NXT60, vilket innebär möjligheten till en smidig paketlösning för en växande familj.
Bäst att direkt ta upp storleken på NXT Twin. Vagnen mäter 79 cm över den bredaste punkten, och det är brett. För den som åker mycket kollektivtrafik med barnen brukar en syskonvagn på max 75 centimeter rekommenderas. NXT Twin är även lång. Med handtaget i ett normalt läge, och en sittdel samt en liggdel på chassit, mäter Twin drygt 130 cm.
Mycket lättstyrd syskonvagn med bra fjädring
Styrkorna hos Emmaljunga NXT Twin är många. Vagnen kan köpas både med punkteringsfria hjul och luftfyllda däck. De svängbara framhjulen kan låsas i fast läge. Väljer man luftdäcken får man, tillsammans med den fenomenala fjädringen, en utmärkt körkänsla. NXT Twin funkar på grusväg, gräsmatta och i snö. Samtidigt är NXT Twin mycket lättstyrd och kan enkelt svängas runt, vilket gör den lätt att manövrera i stadsmiljö.
Liggdelen till Emmaljunga NXT Twin är ombonad. I suffletten finns ett inbyggt bärhandtag och liggdelen lossas från chassit med ett enhandsgrepp. Oavsett ergonomisk eller vanlig sittdel så finns både sitt-, vilo- och liggläge. Sittdelarna är vändbara, har ställbart fotstöd och swing away-bygel. I liggläge upplevs sittdelarna lika stora, då Flat-sittdelen har en kant vid huvudet som viks upp när ryggen fälls ned. I sittläge upplevs Flat-sittdelen vara något rymligare, framför allt på längden.
En stor men mycket anpassningsbar syskonvagn
Det ställbara knäledshandtaget kan vikas in mot vagnen, vilket gör NXT Twin kortare om man ska åka buss. Syskonvagnen blir också överraskande kompakt när den fälls ihop. Sitt- och liggdelar lossas först, därefter viker man in fästena för dessa. De två på sidorna trycks mot mitten medan mittfästet fälls framåt. Slutligen viker man handtaget nedåt och framåt. Enbart chassit ihopfällt tar inte mycket plats på höjden. Packar man sedan sittdelarna ovanpå, går NXT Twin in i många kombi- eller större bilmodeller.
Emmaljunga NXT Twin är en syskonvagn som lätt kan anpassas efter smak och behov. Att man kan fästa både ergonomiska och vanliga sittdelar på chassit är en unik, efterlängtad funktion. Man kan också välja mellan ett stort utbud av klädslar och mellan olika hjul. Priset är högt, men det verkar vara en ny standard för vändbara syskonvagnar på bredden. Har man ekonomin för köpet så är det storleken på NXT Twin som är vagnens främsta nackdel. Men det vet vi väl sen gammalt, att storleken inte har någon betydelse?
Crescent Duo Air är en fast framåtvänd syskonvagn, som sett till prisklassen har en del funktioner som sticker ut. Väljer man att köpa till liggdelen så kan syskonvagnen användas direkt från födseln. Liggdelen är rymlig, särskilt jämfört med hur smala liggdelar till syskonvagnar vanligtvis är. Sett till funktionalitet är den ganska enkel, men har en sufflett som kan ställas i olika steg. När liggdelen är urvuxen så är det den framåtvända sittdelen som gäller.
Sittdelarna kan inte vändas, men de har ställbart ryggstöd som kan vinklas ned till fullt liggläge. Ryggstöden justeras steglöst med remmar på sittdelarnas baksidor. Det finns ett litet ställbart fotstöd också, som dock blir för kort någonstans i 1,5-års åldern. Själva sittdelen är däremot imponerande rymlig. Barn upp till 115 cm längd sitter mycket bekvämt, med gott om utrymme på alla ledder. Det fasta fotstödet ger generöst med utrymme även för lite längre ben. Tyvärr speglas inte rymligheten av maxvikten. Crescent Duo Air är endast godkänd för 15 kg per sittdel.
Smal syskonvagn med sittdelarna på bredden
Sittdelarna har varsin förlängningsbar sufflett, som kan fällas fram riktigt långt. Det borde borga för att det sovande barnet kan skuggas i sin helhet. Men tyvärr utgörs hela förlängningsdelen av meshnät, som visserligen släpper in luft men även släpper in en massa ljus och blåst. Har man barn som behöver mörker för att sova, kommer det inte vara någon idé att förlänga suffletten inför tuppluren.
Ihopfällningen av Crescent Duo Air är en av vagnen starkare sidor. Uppfälld är den 74 cm bred, vilket är relativt smalt för att vara en syskonvagn med två sittdelar bredvid varandra. För att fälla Duo Air så använder man sig av knapparna på handtaget, vilket gör att hela fällningen kan skötas med en hand. Väl ihopfälld är Crescent Duo Air relativt kompakt, den känns inte heller ovanligt tung för en vagn av den här storleken.
Rejäla lufthjul som klarar grus, snö och gräs
Vill man ha en syskonvagn som fixar snö och terräng så är Crescent Duo Air en kandidat. Vagnen har nämligen fyra stora lufthjul, som fixar både gräsmatta, elljusspår och en del snö. Tyvärr har Duo Air dubbelhjul framtill. De gör vagnen mer trögstyrd och försämrar den totala körkänslan. Något som ytterligare bidrar till det är handtaget, som varken kan vikas eller förlängas. Crescent Duo Air är därför något svårhävd över trottoarkanter, och mindre lämplig för långa föräldrar.
Med Duo Air har Crescent valt att skala bort en del funktioner till förmån för vissa andra. Mest förvånande är de dubbla framhjulen. Det finns en anledning till att det är en ovanlig syn på moderna barnvagnar. Att sittdelarna är rymliga är ett stort plus, men maxvikten drar ändå ner användningstiden. Crescent Duo Air kan ändå vara en prisvärd syskonvagn för den vars behov matchar vagnens funktioner. Bäst passar Crescent Duo Air för förortsfamiljen som vill ha en billig, allroundsyskonvagn som funkar året om och är hyfsat smidig att packa in i bilen.
Bugaboo Donkey 3
Påkostad och anpassningsbar syskonvagn med fantastisk körkänsla och smarta tillbehör
Bugaboo Donkey 3 är två vagnar i ett. Tack vare det på bredden expanderbara chassit, kan man på bara någon minut omvandla Donkey 3 från en 60 cm smal singelvagn (Mono) till en 74 cm bred syskonvagn (Duo). Ihop med Bugaboos riktigt smarta ståbräda kan man lätt köra tre barn med vagnen. Överlag erbjuds ett mycket brett utbud av smarta och mer eller mindre nödvändiga tillbehör till Donkey 3 - från måttanpassade åkpåsar, praktiska mugghållare och särskilda breezysuffletter för varma sommardagar.
Ergonomiska sittdelar med liggläge och långa suffletter
Som syskonvagn kan Donkey 3 användas både för tvillingar och för syskon i olika åldrar. Man kan kombinera två liggdelar, en liggdel och en sittdel eller två sittdelar. Det går också att fästa 1 eller 2 babyskydd på chassit med hjälp av rätt adaptrar. Donkey 3 har en liggdel som är relativt rymlig för att höra till en syskonvagn. Den kommer med en uttagbar madrass och ett liggdelslock.
Sittdelarna är ergonomiska och kan bakåtvända vinklas mellan sittläge, viloläge och liggläge. Framåtvänd finns endast sittläge och viloläge. För att ändra position lossar man spärren på ryggstödets baksida med ena handen. Selen i sittdelen är riktigt smart, med separata remmar som klickas fast i spännet en och en. Donkey 3 har samma sufflett till liggdelen som till sittdelen. Den är förlängningsbar och fullt utfälld ger den en utmärkt skugga över nästan hela barnet. En nyhet för Donkey 3 är att suffletten har fått en titt- och vädringslucka med nedfällbart lock.
Lagom smal syskonvagn med handtag som lätt justeras
Varukorgen under Donkey 3 är relativt rymlig, men lite svåråtkomlig när man har liggdel på vagnen. Kör man Donkey som singelvagn ersätts den andra sitt-/liggdelen med en sidokorg. Varukorgen undertill expanderar med chassit när det dras ut. Bugaboo Donkey 3 har ett teleskophandtag som kräver två händer för att regleras i höjd, men som i gengäld kan ställas till allt från mycket lågt till riktigt högt. Oavsett hur lång man är som förälder, kan man gå bekvämt bakom vagnen.
Det är mycket tacksamt att Bugaboo Donkey 3 är under 75 cm bred. Det gör att framkomligheten med vagnen är god - vare sig hissar, kollektivtrafik eller standardbreda dörrar är något som helst problem. Vagnens punkteringsfria, skumfyllda hjul är lite smalare än på föregående version men rullar även nu mycket lätt. Det är nästan chockerade hur enkelt det är att styra Donkey 3. Vagnen kan manövreras med en hand även om man har två barn i den.
En av de bästa syskonvagnar med vändbara sittdelar som finns att köpa
Jämfört med föregångaren, Donkey 2, så är den mest efterlängtade förbättringen hos Donkey 3 att sittdelarna har fått svängbara byglar. Det underlättar väldigt mycket i vardagen, om man ofta ska lyfta i och ur barnen. Maxvikten i sittdelarna är 22 kg, men en nackdel med Donkey 3 är att vagnen i singelläge med sittdelen bakåtvänd endast har 15 kg maxvikt. I alla andra lägen gäller den högre maxvikten.
Det finns i nuläget ingen annan syskonvagn som är så anpassningsbar och mångsidig som Bugaboo Donkey 3. Priset är högt. Men för pengarna får man mycket lång användningstid, en uppsjö smarta funktioner och ett i princip oslagbart bra rull. Bugaboos vagnar har dessutom generellt sett ett bra andrahandsvärde, så mycket av det man betalar kan man få tillbaka vid en framtida försäljning. Bugaboo Donkey 3 är inte en perfekt syskonvagn. Men den kommer riktigt nära.
Baby Jogger City Select Lux
Lättanpassad syskonvagn på längden som har många smarta tillbehör och funktioner
City Select är en modell som har funnits I Baby Joggers barnvagnsstall länge, och City Select Lux är den uppdaterade versionen. Jämfört med föregångaren blir Lux bland annat mindre ihopfälld, har mer fjädring och har fått en annan form på handtaget. Sittdelen har en mjukare, lite mer ombonad klädsel.
Syskonvagn som kan anpassas efter olika behov
City Select Lux är en singelvagn som kan byggas ut till syskonvagn på längden. Det går att kombinera sittdelar med liggdelar med babyskydd i ett otal olika kombinationer. En funktion med Lux som sticker ut lite extra är det jump seat som kan köpas till separat. Det är en sittplats med sele och fotstöd, men utan ryggstöd, som monteras på chassit.
Jump seat funkar som en avancerad ståbräda, perfekt för barn som kanske inte orkar gå, men inte heller är i behov av en vanlig sittdel. Extra smart är att man kan fästa en ligg- eller sittdel ovanpå jump seat och snabbt växla mellan att köra ett och två barn i vagnen genom att flytta runt delarna.
Mycket generös varukorg perfekt för storhandling
Baby Jogger City Select Lux har ett ställbart teleskophandtag och en lättåtkomlig handbroms. Handtagets form är bekväm i sig, men handbromsen tar upp lite för mycket utrymme för att det ska vara helt bekväm att hålla händerna centrerade. De fyra hjulen är alla punkteringsfria och klarar såväl lite terräng som ganska stora mängder snö oväntat bra. Framhjulen kan låsas men det behövs sällan.
Chassit är åt det längre hållet. Som singelvagn funkar det okej att åka buss med Lux. Men har man två sitt- eller liggdelar på så kommer vagnen sticka ut en del i gången och kanske behöva ställas i bussens färdriktning för att inte vara i vägen. Varukorgen är stor, och det finns godkänt med utrymme kvar även när Lux körs som syskonvagn. Som singelvagn är den fantastisk att packa full, speciellt om man köper till Baby Joggers egen shopping basket som en extra varukorg.
Rymlig sittdel och bra körkänsla
Sittdelen på Lux är rymlig, med ställbart fotstöd och en sufflett som kan fästas på ramen i två olika höjdlägen. Sittdelen kan vinklas ned till ett bra liggläge med hjälp av en spärr på ryggstödets baksida. Självklart är sittdelarna vändbara, vagnen är dock som mest lättkörd om den främre sittdelen är vänd mot den som kör. Det går att fälla City Select Lux i ett stycke med två sittdelar på, och vagnen blir imponerande platt.
Körkänslan är god. Även om häveffekten i handtaget gärna kunde fått vara något bättre när vagnen körs med två barn, så funkar det. Fördelarna med denna typ av syskonvagn är mångsidigheten och Baby Jogger City Select Lux erbjuder så många olika konfigurationer att det är nästan omöjligt att inte hitta en man blir nöjd med.
Emmaljunga Double Viking 735
Smal och smidig syskonvagn på bredden med rymliga, vändbara sittdelar
Som namnet antyder så är Emmaljunga Double Viking 735 endast 73,5 cm bred, vilket innebär att framkomligheten ska vara god även i kollektivtrafiken. På DV735 har chassit tightas till i jämförelse med föregångaren Double Viking vars bredd låg på 79 cm. Det smalare chassit gör att fullt liggläge inte kan användas på sittdelarna när de är vända framåt. Bakåtvända finns alla lägen på sittdelarna tillgängliga. DV 735 finns med flera olika slags chassin och kan köras antingen med luftfyllda hjul eller med punkteringsfria hjul.
Double Viking 735 har rymliga sittdelar. Tyvärr är maxvikten fortfarande endast 15 kg men till storleken ryms även en 4-5 åring om man så skulle vilja. Sittdelarna har ställbart fotstöd, fempunktssele och mjukt vadderad bygel av swingaway-typen. Suffletterna skyddar väldigt bra från sol och vind i maximalt utfällt läge, och baktill har de vädringsluckor med insektsnät. Liggdelen är normalrymlig för att höra till en syskonvagn, med en mjukt stoppad madrass och ställbar sufflett med inbyggt bärhandtag. Suffletten hade gärna fått vara ett snäpp längre. Medföljande liggdelslock fästs med tryckknappar. Både sitt- och liggdel fästs enkelt med ett klick på chassit, att ändra riktning på sittdelen är således snabbt gjort.
Double Viking 735 har ställbart knäledshandtag som är skönt att hålla i. Vagnen är utrustad med två separata varukorgar som båda är rymliga och lättåtkomliga. Chassit har fotbroms och vagnen kan fällas ihop i ett stycke, men det är lite bökigt och att ta isär den i delar innan fällning rekommenderas. Double Viking har 735 ett bra rull med fjädring nog för att kunna köras även på grusväg och enklare skogsstig. På asfalt glider den på utan större ansträngningar men vid snabba och små svängar så upplevs den ibland som en aning trögstyrd, även om det har förbättrats avsevärt med senare årsmodeller. Om Emmaljunga kunde få till en höjning av maxvikten på sittdelarna, så skulle ytterst få andra syskonvagnar kunna konkurrera med Double Viking 735.
Bugaboo Donkey
Chassit kan omvandlas från syskon- till singelvagn, individuellt vändbara sittdelar
Bugaboo Donkey är en unik syskonvagn i det avseendet att det är den enda vagnen på marknaden just nu som kan justeras i bredd. Chassit skjuts ihop när vagnen bara ska användas med ett barn och på den andra sittdelens plats fäster man istället en sidokorg. Som syskonvagn håller Donkeyn sig inom Stockholms-måttet vilket innebär att man utan problem kan ta sig fram i kollektivmiljö och stadstrafik. Vagnen är utrustad med stora, svängbara lufthjul (luftpump med förlängning medföljer) och tar sig fram i såväl terräng som snö. Lastmöjligheterna på Donkeyn är goda med en relativt stor och lättåtkomlig varukorg, som har fack på sidorna och en ficka framtill.
Bugaboo Donkey har individuellt vändbara sittdelar, som framåtvända har sitt- och viloläge och bakåtvända har de även fullt liggläge. Sittdelarna är ergonomiska och har en maxviktskapacitet som är något högre än standard, 17 kg. Sedan våren 2014 har Donkeyn förlängningsbara suffletter som skyddar väldigt väl mot vind och ljus. Sufflettens höjd på ramen kan justeras något vilket möjliggör för sittdelen att växa lite med barnet. Sittdelen fungerar uppskattningsvis för barn upp till drygt en meters längd. Liggdelen är lång och för att tillhöra en syskonvagn normalsmal. Tillhörande liggdelslock är något kortare än vad man skulle önska, vintertid är det bra att komplettera med åkpåse eller mjuklift för bättre skydd mot vädret. Ligg- och sittdelstyg fästs på samma ram och i en Donkey Duo ingår två sittdelar och en liggdel. Donkeyn har avtagbara men inte svängbara byglar i skumgummi, samt en fast fempunktssele.
Donkeyn kan fällas med sittdelarna på men blir då stor i omfång och otymplig samt tung att hantera. Tar man först av sittdelarna och fäller chassit separat så kan den packas hyfsat kompakt, men de många momenten tar tid. Ska man ofta packa in och ur syskonvagnen i bilen så är Donkeyn inte det smidigaste valet. Vagnens stora fördelar är istället det mycket bra rullet och körkänslan. Även om Donkeyn har två stora barn och en maxlastad varukorg så är den mycket enkel att köra och kan styras med en hand utan ansträngning. För familjen som vill köra ett storasyskon till förskolan och sen tillbringa dagen med lillasyskonet utan att behöva ta upp onödiga plats med en dubbelvagn, så är Duo till Mono-funktionen mycket användbar.
Bugaboo Donkey2
Syskonvagn som omvandlas till singelvagn och har vändbara sittdelar med hög maxvikt
Bugaboo Donkey2 har samma grundfunktioner som föregångaren Donkey men har uppdaterats i design. Chassit har blivit mer stabilt, vilket påverkar körkänslan positivt – speciellt när man kör med två barn i vagnen. Donkey2 har fått skumfyllda hjul men har samma fantastiska rull som sin föregångare. Vagnens mest unika funktion är att chassit kan dras ut och skjutas ihop på bredden. Med bara några klick växlar man från Mono (för ett barn) till Duo eller Twin (för två barn). I Mono används fästena för den andra sitt- eller liggdelen för en sidokorg. Med Donkey2 ingår dessutom ett praktiskt, vattentåligt lock för sidokorgen. Som syskonvagn är Donkey2 Duo smal nog för att komma in i de flesta utrymmen och dörröppningar. Vagnen är mycket lättmanövrerad och de skumfyllda däcken fixar både snö och annan enklare terräng. Varukorgen undertill är medelstor och har infällda förvaringsfack. Ett extra plus är att Donkey2 enkelt kan köras med tre barn då Bugaboos egen ståbräda fungerar mycket väl ihop med vagnen.
Bugaboo Donkey2 har individuellt vändbara, ergonomiska sittdelar som kan vinklas i ligg-, vilo- och sittläge. De förlängningsbara suffletterna finns i canvastyg för de melerade samt mönstrade färgerna, och i mjukare pikétyg för de enfärgade. Sufflettens höjd på ramen kan justeras med några centimeter, vilket skapar ett ökat utrymme för barnets huvud när det blivit längre. Liggdelen är lång och för att tillhöra en syskonvagn normalsmal. Liggdelslocket fästs med dragkedja i fotändan och är lite kortare än önskat. Ligg- och sittdelstyg fästs på samma ram och i en Donkey2 Duo ingår vid köpet två sittdelar och en liggdel. Byglar samt handtag är klädda i mjuk läderimitation. Byglarna kan tas av men har ingen swing away-funktion. Sittdelens fempunktssele är mycket smidig att använda då den utgörs av separata remmar som alla klickas ihop i samma selfäste.
Donkey2 kan fällas med sittdelarna på men blir då otymplig att hantera. Ska man ofta lasta in syskonvagnen i bilen så kan Donkey2 kännas omständlig att packa ihop, men tar man sig tiden att skjuta ihop chassit och staplar övriga delar ovanpå så blir vagnen ganska kompakt. Funktionen att kunna växla mellan singel- och syskonläge är mycket praktisk, i synnerhet för den som ska lämna ett äldre syskon på förskolan och sen vill fortsätta dagens ärende med bara ett barn i vagnen. Har man budget för den, och gillar en lättrullad vagn som snabbt kan anpassas för olika mängd barn, så är Bugaboo Donkey2 ett inköp som på många sätt kan underlätta i livet som småbarnsförälder.
Baby Jogger City Mini GT Double
Mycket rymlig syskonvagn med fullt liggläge, långa suffletter och kompakt ihopfällning
Baby Jogger City Mini GT Double är en syskonvagn på bredden med fast framåtvända sittdelar. Vagnen har fyra relativt stora, skumfyllda hjul och eftersom att framhjulen är snurrbara (men kan låsas) så är detta en syskonvagn som tar sig fram bra både i stadsmiljö och i enklare terräng eller snö. Vill man använda syskonvagnen med en nyfödd bebis så finns liggdel att köpa till, men tyvärr ingen adapter för babyskydd. City Mini GT Double har en hög maxvikt och sittdelarna är också mycket rymliga, både på bredden och på längden. Det ger vagnen en väldigt lång användningstid. Ryggstödet på Baby Jogger City Mini GT Double kan fällas ned till ett plant liggläge så sovkomforten för barnet är god. Vagnen har inget ställbart fotstöd men ett enklare fotstöd kan köpas till separat.
Suffletterna ger fullt utfällda ett mycket bra solskydd och det finns två tittluckor i klarplast, vilket gör att man kan ha översikt över barnen även när suffletterna har fällts ut. Vagnens knäledshandtag kan ställas in i flera olika vinklar, så att den är bekväm att köra oavsett hur lång eller kort man är. Häveffekten i handtaget är inte den bästa men den duger och vagnen rullar väldigt effektivt samt känns lättstyrd. Varukorgen är rymlig och enkel att komma åt, framför allt från sidorna som är gjorda av elastiska nät. Vagnen har en smidig handbroms på höger sida av chassi, med en tydlig spärr som måste lossas innan bromsen kan läggas ur.
Baby Jogger City Mini GT Double är 76 cm bred, vilket är tillräckligt smalt för att man ska kunna ta sig fram både i kollektivtrafiken och inne i butiker. Den stora fördelen med GT Double jämfört med andra rymliga syskonvagnar är hur kompakt den blir när den fälls ihop. Genom att man lyfter vagnen rakt upp i de båda fällningsremmarna som sitter mitt i sittytan så viks Baby Jogger City Mini GT Double ihop på mitten och chassit låser ihop sig. Detta gör vagnen väldigt enkelt att förvara hemma när den inte används, men den är också kompakt nog att gå in i de flesta bilar och kan till och med fungera som en större resevagn. Baby Jogger City Mini GT Double främsta nackdel är att sittdelarna inte kan vändas bakåt, men övriga egenskaper kan alla räknas som styrkor. Det finns få andra tillverkare som lika väl som Baby Jogger lyckas kombinera prisvärt, rymligt och kompakt i en och samma syskonvagn.
UPPAbaby Vista
Smidig och rymlig syskonvagn med stor varukorg, görs enkelt om till singelvagn
När det gäller barnvagnar är preferenserna i olika världsdelar ofta vitt skilda åt. Det amerikanska märket UPPAbaby har dock lyckats bryta sig igenom dessa barriärer. UPPAbaby Vista är i grunden en singelvagn med ligg- och sittdel men den kan byggas ut till att fungera för ett till barn, med hjälp av två uppsättningar adaptrar. Ett par för att kunna fästa liggdelen framtill på chassit, det andra för att höja upp sittdelen.
Vill man kunna ha sittdel framtill och liggdelen upptill, mot den som kör, så behöver man köpa till ett extra syskonsätet kallat rumble seat att fästa längst fram på vagnen. Har man ett åldersavstånd mellan barnen som gör att man endast behöver syskonvagn under den första tiden så blir Vista en mycket prisvärd lösning. De två uppsättningarna adaptrar kostar endast några hundralappar att köpa till.
Rymlig sittdel och bra med utrymme mellan barnen
UPPAbaby Vista är även väl konstruerad för att rymma syskon en bit upp i åldern. Den europeiska maxvikten på huvudsätet är 15 kg, men i USA är det testad för 22,7 kg. Av syskonvagnar på höjden så är UPPAbaby Vista bland de bästa på att erbjuda mycket utrymme mellan sittdelarna. Med förhöjningsadaptrarna på och båda sittdelarna bakåtvända har det främre barnet gott om luft mellan ansiktet och den andra sittdelen.
Sittdelarna kan vinklas ned i vilo- och liggläge, också utan att det blir trångt. Ändå är själva vagnen kompakt, och blir hopfälld lika stor som en vanlig singelvagn. Bredden är för att vara en syskonvagn smal, men bred nog för att vagnen ska kännas stabil. Vista klarar lite lättare terräng men rullet gör sig ändå bäst på plana underlag och i stadsmiljö.
Syskonvagn med mycket stor varukorg
Handtaget kan regleras i ett par lägen och UPPAbaby har en riktigt smart ståbräda som kan köpas till, och vips så är Vista kapabel att rullas med tre barn. Till skillnad från många andra syskonvagnar på höjden så äts varukorgen inte upp av syskonsätet. Den gigantiska varukorgen är godkänd för att ta hela 13 kg och funkar utmärkt att gå till affären med.
Sen 2017 har Vista punkteringsfria PU-hjul och suffletterna har långa solkepsar med UV-skydd i. UPPAbaby Vista är en mycket smart barnvagnslösning för den som ofta vill växla mellan singel- och syskonvagn och det är lätt att förstå varför många småbarnsfamiljer snabbt tagit den till sig som en oumbärlig del av livspusslet.
Carena Visby
Prisvärd syskonvagn med individuellt vändbara sittdelar och vältäckande suffletter
Carenas nya syskonvagn Visby är ett efterlängtat och mycket prisvärt alternativ till syskonvagn med individuellt vändbara sittdelar, som dessutom testats och godkänts för en ovanligt hög maxvikt. Carena Visby mäter 77 cm över bredaste punkten, men tar sig igenom alla standarddörrar. Vagnen har fyra stora, punkteringsfria hjul som tål grus väl och som har ett bra rull. Framhjulen kan låsas i fast läge, om man vill göra vagnen lite mer lättkörd i terräng och snö. Handtaget har knäled och kan vinklas i flera olika lägen. Bra för föräldrar av olika längd, men att handtaget kan fällas in gör också att vagnen tar upp lite mindre plats om den ska stå parkerad i hemmet.
Carena Visby kan användas från födseln med tillhörande liggdel, utrustad med sufflett med vädringslucka och rejäl solkeps. Visbys sittdelar är dock de som utmärker sig. De bockar av det mesta man kan önska sig: ställbart fotstöd, bygel med grenband, sele som kan delas och ryggstöd som fälls i tre steg ned till ett bra, men inte helt plant liggläge. Suffletten har en fantastisk täckning, med två förlängningsdelar och en lång solkeps. Den har dessutom rejäla vädringsluckor och fungerar således bra också en varm sommardag. Varje sittdel är godkänd för 25 kgs belastning och de är rymliga nog att en normalstor treåring kan sitta bekvämt. För att vända på sittdelen lossar man på två röda spärrar undertill och lyfter sittdelen uppåt. Det är lätt gjort att ändra barnets färdriktning och gör att Visby fungerar väldigt väl för syskon med olika behov.
Visby fungerar ypperligt för promenader och är riktigt lättstyrd samt enkel att häva, även om det krävs mer kraft om Visby körs med tyngre, framåtvända barn. Den främsta nackdelen är dock varukorgen. Att Carena valde att lägga det mesta av viktbelastningen på sittdelarna, så att varukorgen endast är godkänd för 4 kg, känns som en korrekt prioritering. Varukorgens konstruktion är dock märkligare. Den kan endast öppnas med dragkedja i en L-formad öppning i sidorna eller i en smal öppning på ovansidan. Det är mycket svårt att få in stora föremål, så som en skötväska. En framtida önskvärd förbättring är helt klart att varukorgen görs mer lättåtkomlig
Carena Visby kan fällas med sittdelarna på, men blir ganska tung och klumpig. Det är smidigare att fälla chassit separat. I övrigt lyckas Carena Visby väl som en bra billig syskonvagn som ändå har vändbara sittdelar. Jämfört med många andra fast framåtvända modeller så är Visby därför ett mycket prisvärt alternativ.
Kronan Syskonvagn
Terränggående syskonvagn med ergonomiskt handtag och fullt liggläge på sittdelarna
Kronan Syskonvagn är för närvarande en få syskonvagnar med individuellt vändbara sittdelar som inte är ergonomiskt utformade. Sittdelarna har nästintill plant liggläge och kan därför användas ihop med en mindre mjuklift direkt från födseln. Sittdelarna har steglös fällning, lös fempunktssele och ställbart fotstöd, suffletten är lång och utrustad med utfällbar solkeps. De har även utrustas med ett extra upprätt sittläge, som justeras genom knappar på sidan av sittdelsramen. Sittdelarna är en aning smala men rymmer en normalstor treåring både på bredd och längd. Utrymmet från sittytan upp till den svängbara bygeln är rymligt men fotstödet hade kunnat få vara något längre. Det finns liggdel att köpa till separat, även den är lång och smal i sin utformning, och utrustad med smarta förvaringsfickor och ett vältäckande liggdelslock.
Själva vagnen håller sig inom Stockholmsmåttet med sina 74 cm. Chassit har en bra fjädring och ett ergonomiskt utformat handtag med knäled. Kronan Syskonvagn känns väldigt smidig att köra och uppfattas nästan som nättare än sin faktiska storlek. Vagnen har ett bra rull, men kräver i de flesta lägen två händer på handtag vid mindre svängar. Syskonvagn funkar väldigt väl för promenader i terräng med sina stora lufthjul. Vid snö eller grov terräng kan framhjulen låsas för förbättrad framkomlighet. Samtidigt är vagnen lätthanterlig i stadsmiljö och att ha med sig ombord på bussar och tåg. När handtaget viks in helt mot chassit så blir vagnen väldigt kort och är därmed enkel att förvara när den är uppfälld. Samtidigt är den enkel att fälla i ett stycke oavsett om det är sitt- eller liggdelar på. Sittdelarna viks ihop separat med knapparna på sittdelsramen, och vagnen blir tillräckligt kompakt för att det ska kännas enkelt att lyfta och hantera den i ett stycke. Det gör att Kronan Syskonvagn lämpar sig väl även för den familjen som regelbundet kommer lasta den i och ur bilens bagageutrymme.
Kronan Syskonvagn är mycket trevlig att köra och har funktioner som känns både logiskt utformade och är användbara. Vagnen funkar lika väl som syskonvagn för det täta syskonparet som den gör sig bra som tvillingvagn, med enda minuset att det ännu ej finns babyskyddsadaptrar till den. Med Syskonvagn kan man ta sig fram lika lätt i staden som utanför den. Sittdelarna hade kunnat vara något rymligare men vagnen har sin styrka i att den i sin helhet är smal och nätt vilket gör framkomligheten mycket god.
Mountain Buggy Duet 2.5
Marknadens smalaste syskonvagn med sittdelar på bredden, blir kompakt hopfälld
Mountain Buggy Duet 2.5 är en uppdatering av den äldre Duet., numera 65 cm bred mot tidigare 63 cm - vilket dock fortfarande är exceptionellt smalt för att vara en syskonvagn på bredden. MB Duet 2.5 är således en liten och smidig syskonvagn, med fyra lufthjul varav de två främre är svängbara. För förbättrad framkomlighet i terräng kan framhjulen låsas i ett fast läge. Syskonvagnen har en rejäl fotbroms och ett handtag med knäled, som gör att det är ställbart i höjd. Handtaget är räfflat och kanske inte det mest bekväma, men man får ett bra grepp vilket är viktigt med tanke att det är en tung last man kör runt med. Maxvikten för liggdelen är standard på 9 kg, men sittdelarna tar 18 kg styck. MB Duet 2.5 är den typ av vagn som är så pass robust att man nog faktiskt vågar ha även snäppet tyngre barn i den.
En annan förbättring av modellen är att Duet 2.5 har fått en enhandsfällning. Längst fram på chassit, mellan sittdelarna och ovanför fotstödet, finns en spärr som ska tryckas in och därefter är det bara att vika ihop vagnen. Mountain Buggy Duet 2.5 blir inte smalare och endast marginellt kortare men däremot väldigt mycket plattare när den fällts ihop. Sittdelarna på MB Duet 2.5 är vanliga och fälls steglöst med remmar till ett så gott som helt plant liggläge. Duet 2.5 har inte ställbart fotstöd, men däremot en väl tilltagen sufflett med en utfällbar solkeps i nät. Solskyddet på sittdelen får väl godkänt, men liggdelen är tyvärr något sämre på den punkten - suffletten är kortare än önskvärt. Varukorgen är relativt rymlig och lätt att komma åt från flera håll, dock något bökigt att få in en matkasse om sittdelarna är i liggläge.
Liggdelen till MB Duet 2.5 är liten men ombonad. När liggdelen vuxits ur så kan den byggas om till en bakåtvänd face to face-sittdel. På samma ram som till liggdelen träs ett sittdelstyg, och man använder även samma sufflett. Denna face to face-sittdel är fixerad i ett viloläge med en maxvikt på 9 kg men den möjliggör bakåtvänt åkande under en längre period. Duet 2.5 kan även användas som singelvagn då ena sittdelen byts ut mot en stor shoppingkorg. Syskonvagnen funkar bra både i stan och terräng, den går att styra med en hand men kan ibland upplevas som en aning tungkörd. Om vändbara sittdelar inte är viktigt men framkomlighet är det, så är Mountain Buggy Duet 2.5 ett bra och smidigt val av syskonvagn.
Emmaljunga Double Viking
Mycket rymliga, vändbara sittdelar tack vare det breda chassit på 79 cm
Emmaljungas syskonvagn Double Viking har individuellt vändbara sittdelar som är ergonomiskt utformade. De har sittläge, viloläge, ett ej helt plant liggläge samt ett fjärde läge som är till för ihopfällning av vagnen. Sittdelarna har ställbart fotstöd, fempunktssele och mjukt vadderad bygel av swingaway-typen. Suffletterna skyddar väldigt bra från sol och vind i maximalt utfällt läge, och baktill har de vädringsluckor med insektsnät. Rymligheten hos Double Vikings sittdelar är imponerande. Maxvikten ligger på standardens 15 kg men utrymmesmässigt kan en normalstor femåring rymmas i sittdelen utan problem och i och med den skålade formen så sitter en bebis och en treåring lika bra. Liggdelen är relativt rymlig för att höra till en syskonvagn, den har en mjukt stoppad madrass och ställbar sufflett med inbyggt bärhandtag, suffletten hade gärna fått vara ett snäpp längre. Medföljande liggdelslock fästs med tryckknappar. Både sitt- och liggdel fäster enkelt med ett klick på chassit, att ändra riktning på sittdelen är således snabbt gjort.
Double Viking fungerar väldigt väl för barn som är stora men inte så tunga, baksidan med de stora sittdelarna är dock vagnens bredd. Med sina 79 cm så begränsas framkomligheten i vissa avseenden. Det är inget problem att komma igenom de flesta dörrar av standardbredd, men i Stockholms tunnelbana finns det hissar med för smal öppning och dörrar i äldre hus kan det bli stopp i. Beroende på hur man rör sig med vagnen behöver bredden inte vara begränsande, men det är klokt att i förväg se till att man kan ta sig fram med vagnen där man vill. Värt att notera är att med ECCO-hjulen från årsmodell 2015 så är vagnen 77 cm bred, dock fortfarande 2 cm över Stockholmsmåttet.
Double Viking har ställbart knäledshandtag som är skönt att hålla i. Vagnen är utrustad med två separata varukorgar som båda är rymliga och lättåtkomliga. Från årsmodell 2015 finns det möjlighet att välja till lufthjul till Double Viking, årsmodell 2014 har endast punkteringsfria däck som har haft vissa problem med att grus fastnar i däckens yttersta lager. Chassit har fotbroms och kan fällas ihop i ett stycke, oavsett om vagnens körs med ligg- eller sittdelar. Double Viking har ett bra rull och är lättstyrd, den har tillräckligt med fjädring för att kunna köras även på grusväg och enklare skogsstig. På asfalt glider den på utan större ansträngningar från den som kör och är ett trevligt sällskap på familjeutflykterna
Phil & Teds Dash
Smidig och mångsidig syskonvagn på längden, blir liten ihopfälld och är lättkörd
Phil & Teds trehjuling Dash kan användas både som singel- och som syskonvagn i flera olika konstellationer. Dash kan med en nyfödd som passagerare först användas med en separat liggdel. När det är dags för barnet att sitta upp, men om man inte känner sig redo för att vända bebisen framåt än, så kan man köpa till syskonsätet.
Mycket rymlig sittdel där stora barn sitter bekvämt
Detta säte kan fästas på tre olika sätt; bakåtvänt upptill på chassit när vagnen körs med ett barn, framåtvänt upptill på chassit och så kan man ha en bebis i mjuklift under, samt framåtvänd nedtill på chassit med ett äldre syskon sittandes i huvudsittdelen framför.
Huvudsätet är mycket generöst med utrymme, en normalstor sjuåring sitter bra och maxvikten är hela 25 kg. Dash har dock bara viloläge på ryggstödet. Det fulla liggläge som öppnas upp med en dragkedja är skålat för en mjuklift och funkar inte för ett äldre barn att sova i. Suffletten på P&T Dash är lång och vältäckande. På Dash till skillnad från äldre P&T-vagnar så är även bakstycket heltäckande. Vill man öppna upp så går det, det finns även ett lager med meshnät man kan använda sig av.
Smal syskonvagn med barnen på längden
Som syskonvagn är det smidigheten som är Dash främsta styrka. Vagnen är endast 64 cm bred men klarar av totalt 35 kg barn och känns ändå riktigt lättkörd. Den kan enkelt manövreras med en hand. De stora, punkteringsfria hjulen är av hög kvalitet, vagnen klarar även av grus och lite terräng tack vare fjädringen.
Handbromsen som P&T Dash är utrustad med är både tydlig och lättanvända, och knäledshandtaget är bekvämt att hålla i. Fällningen av Dash tar några försök innan man lär sig den, men vagnen kan fällas i ett stycke även med syskonsätet på och blir då endast marginellt större än en vanlig singelvagn. Varukorgen är gigantisk men med två lite större barn i vagnen försvinner mycket förvaringsyta bort som fotstöd för det bakre sätet.
Lättkörd och mångsidig syskonvagn
De främsta nackdelarna med Dash som syskonvagn är att båda sittdelarna är framåtvända. Med bebis i mjuklift och större syskon ovanpå fungerar den bra, lika så med två lite större barn. Det är övergångsperioden då bebisen inte vill ligga ned men kanske fortfarande vill vara vänd bakåt som kan kännas knepig att lösa med Dash. När syskonsätet används nedtill tycker vi även att sittläget är något för tillbakalutat, och hade gärna sett att en sufflett till sätet medföljt.
En vanlig kritik mot syskonvagnar på längden är dock att det undre sätet är för lågt placerat, men det är inget som vare sig barn som åkt i vagnen eller föräldrarna som kört den har stört sig på. Det är även gott om sikt åt sidorna för det barn som sitter nedtill. P&T Dash är en lättkörd, smal, smidig och mångsidig syskonvagn som funkar utmärkt för den som framför allt prioriterar framkomlighet i alla miljöer.
Carena Gotland
Syskonvagn med fullt liggläge på sittdelarna och förlängningsbara suffletter
Carena Gotland är en syskonvagn med sätena placerade bredvid varandra. Sittdelarna är fast framåtvända och uppfattas som rymliga, en femåring kan klämmas ned om det kniper. Det är snarare vagnens maxvikt på 15 kg per sittdel som begränsar användningstiden.
Gotland kommer in genom en standarddörr men 79 cm är ändå brett och det här är inte vagnen som är smidig inne i trånga affärer och i citymiljö. För den som inte behöver tänka på vagnens mått så har Carena Gotland dock flera bra funktioner. Sittdelarnas ryggstöd fälls steglöst ned till ett plant liggläge och suffletten kan öppnas upp med dragkedja och förlängas, vilket ger ett riktigt bra skydd mot sol och väder.
Bra sovkomfort och stabil körkänsla
Fotstöden är inte ställbara men sovkomforten för barnet uppfattar vi som god. Byglarna till sittdelarna lämnar gott om utrymme för barnets ben och kan även enkelt klickas loss. Carena Gotland har två separata varukorgar, bra för den som vill organisera innehållet i varukorgarna per barn men mindre bra då möjligheten att transportera något stort försvinner helt.
Körkänslan i Carena Gotland är överraskande god. Det är inte helt ovanligt att det snålas med fjädringen på syskonvagnar i de lägre prisklasserna men Gotland har ett helt okej litet gung och hjulen får också gott betyg. Alla fyra hjul är punkteringsfria, och framhjulen kan ställas i snurrbart läge eller låtsas så att de är fasta.
Stor och tung när den fälls ihop
Vagnen känns lättkörd även med två barn nära maxvikt i sittdelarna. Handtaget har en knäled så att det kan justera i flera olika vinklar och det finns tillräckligt med utrymme för förälderns ben för att man ska kunna gå normalt bakom vagnen. Självklart kan Carena Gotland fällas ihop men den blir stor. Bredden förblir 79 cm och även när vagnen har vikts ihop så känns den svår att få grepp om, samt tung att lyfta.
För den med svaga armar eller litet armomfång så är det inte en enkel match att få in Carena Gotland i bagageutrymmet på en bil. Ska man dock främst ha vagnen uppfälld och redo för promenader, och känner sig okej med att ha barnen vända framåt, så känns Carena Gotland som ett prisvärt syskonvagnsalternativ.
Nordic Crown Twinsitty
Okomplicerad syskonvagn med rymlig sittyta, hög maxvikt och god körkänsla
Nordic Crown Twinsitty bygger på en äldre modell av syskonvagn från BRIO, för den som tycker att designen ser bekant ut. Nordic Crown har vidareutvecklat modellen men behållit den enkla grunden. Twinsitty är en fast framåtvänd sittvagn. Vagnen tar 2 x 20 kg i sittdelen. Sittutrymmet är mycket generöst, två 4-5 åringar får plats bekvämt bredvid varandra. Mindre barn kan sitta med vinteroverallen på, utan att det blir trångt. Ingen sufflett ingår med Nordic Crown Twinsitty, men det går att köpa till en separat. Suffletten har en utfällbar solskärm och ger ett bra solskydd. Ryggstödet på Twinsitty kan ställas i två olika lägen. Sittläget är mycket upprätt och bra. Lossar man sedan haken som håller ryggstödet på plats så kan det fällas bakåt till ett viloläge. Ett barn kan sova i viloläget utan att huvudet faller framåt. Men eftersom liggläge saknas är Nordic Crown Twinsitty inte det bästa valet av sovvagn för små barn och inte heller lämplig för bebisar.
Nordic Crown Twinsittys varukorg är godkänd för 5 kg. Den utgörs av en rejäl metallkorg som känns rymlig och tål en hel del. Nackdelen med en varukorg av galler är att småsaker faller ur direkt. Man får därför packa sina saker i påsar och kassar innan man lastar in dem under syskonvagnen.
Twinsitty har ett ställbart fotstöd, som manuellt justeras mellan olika vinklar genom att man fäller upp ett stativ undertill. Fullt uppfällt i vågrätt läge och med ryggstödet i viloläge blir Nordic Crown Twinsitty till liknande en bekväm loungesoffa, något man själv gärna skulle rullas hem i efter en dag på stranden. Vagnen har två grenband. Vid köp medföljer lösa selar att fästa i vagnen, om man vill säkra barnen under promenaden.
Nordic Crown Twinsitty har fyra hjul, alla kan lossas från vagnen. Framhjulen är fasta. För att svänga vagnen får man antingen häva eller lyfta handtaget medan man vrider på vagnen. Det gör den lite klumpig att manövrera i trånga utrymmen, även om själva bredden om 72 cm är smalt och smidigt. Men vid öppna ytor och långa promenader känns det inte krångligt alls. Twinsitty är lätt att fälla ihop och blir då platt, och kan enkelt lyftas in i bilen.
Det här är inte en syskonvagn som används från födseln eller för den som vill kunna ha barnen mot sig eller i fullt liggläge. Men för den som har lite större barn och vill ha ett stabilt och enkelt sätt att transportera dem, exempelvis till och från förskolan, fungerar Nordic Crown Twinsitty mycket väl. Körkänslan är god, vagnen tar sig fram även i lite terräng och barnen trivs utmärkt i Twinsitty.
Phil & Teds är mest kända för sina syskonvagnar på längden, det P&T själva kallar för inline. Alla dessa bygger på samma princip och det är främst mindre avvikelser i funktion och utseende som skiljer modellerna åt. Grundidéen är att vagnen enkelt ska kunna konverteras efter att familjekonstellationen förändras. Inline-vagnarna kan köras som:
- singelvagn med ett huvudsäte för ett sittande barn eller med separat tillköpt liggdel för en bebis.
- som syskonvagn med ett spädbarn i mjuklift i det nedfällda huvudsätet och med syskonsätet placerat framtill.
- som syskonvagn med två sittande barn, ett i huvudsätet och ett i syskonsätet placerat baktill.
P&T Vibe V2 är en vagn med bra rull som tack vare de tre lufthjulen funkar att köra i terräng såväl som i stadsmiljö. Vagnen har handbroms, tyvärr är något olägligt placerad mitt på knäledshandtaget med risk för att man låser bromsen oavsiktligt. Vibe V2 är relativt lättsvängd och har godkänd hävkraft, men för smidig styrning bör man ha båda händerna på handtaget. Precis som med alla trehjulingar krävs en viss körteknik vid ombordstigning på bussarna eller när man ska köra över en trottoarkant, stabiliteten är inte likadan som hos en fyrhjuling. Vibe V2 är en av de bredare modellerna från Phil & Teds, vilket gör vagnen mer stabil och möjliggör rymligare säten. Syskonsätet har sitt- och viloläge, samt egen sufflett. Huvudsätets sufflett är ställbar i flera lägen och kan även helt lossas från ryggstödet och dras ned mot fotändan, så sittdelen är öppen baktill men har solskydd fram. Båda sittdelarna är enbart framåtvända och fälls i ett (syskonsätet) eller flera (huvudsätet) steg med hjälp av dragkedjor och remmar. Varukorgen är normalstor när Vibe V2 används som singelvagn eller med syskonsätet upptill. Men med syskonsätet baktill så används varukorgen som fotstöd, vilket begränsar lastutrymmet kraftigt.
När vagnen används med spädbarn så placeras bebisen i en mjuklift som skjuts in i huvudsätet bakifrån. På Vibe V2 kan syskonsätet fästas i två olika höjdlägen framtill på chassit, vilket ger mer växtutrymme för lillasyskonet. Bebisen är framåtvänd i mjukliften men har huvudet precis under vagnens handtag, så att ha ögonkontakt är inget problem. Fördelen med en syskonvagn av inlinemodell som Vibe V2 är att den är smal och tar sig fram lika lätt som en singelvagn, men ändå rymmer två barn av olika åldrar. Vibe V2 blir lika liten hopfälld som en singelvagn och ryms därför också i bilar av mindre modell och kan smidigt förvaras i en trång hall. Vagnens lilla storlek innebär dock att när bebisen vuxit ur mjukliften och ska placeras i syskonsätet baktill, så har man som förälder inte längre direkt ögonkontakt med något av sina barn. Syskonsätet saknar dessutom liggläge och huvudsätet kan inte heller fällas i helt liggläge när ett barn sitter bakom det.
Kärt barn har många namn och MB Duo har under åren även gått under namnet Urban Jungle Duo, vilket kan vara bra att känna till om man söker efter en begagnad Duo. Vagnen har funnits på marknaden i mer än tio år och funktionerna har varierat med de olika årsmodellerna. Den senaste versionen av Mountain Buggy Duo har sittdelar med fullt liggläge och hög maxvikt, de är rymliga och funkar väldigt väl även för lite större barn med trötta ben. Sittdelarna fälls steglöst med hjälp av remmar, och de har individuella suffletter med utfällbar solkeps. Fotstödet är gemensamt och ej justerbart, handtaget har knäled och kan ställas i flera olika lägen samt fällas in helt, för att göra vagnen kortare i kollektivtrafiken.
Sittdelarna på Mountain Buggy Duo är endast framåtvända. För den lilla bebisen finns en separat liggdel att köpa till. Liggdelen har sin egen sufflett och är normalstor för att vara för syskonvagn. Sittdelarna är rymliga och har en väldigt hög maxvikt, så vagnen får på så sätt en längre användningstid. De är utrustade med fempunktsele, har i princip fullt liggläge och till vagnen finns en bygel som används gemensamt för båda sittdelarna. Även en flaskhållare ingår. Värt att notera är att sittläget på Duon inte är helt upprätt utan har en viss lutning även i maximalt upphöjt läge.
MB Duo har fyra stora lufthjul, de två framtill är svängbara men kan låsas för ökad framkomlighet exempelvis i snö eller lera. Vagnen fälls i ett stycke och blir då platt, men ändå relativt stor i sitt omfång. Den är därmed inte helt lätt att hantera hopfälld för någon som är lite mindre i kroppen. Duon är en bra syskonvagn för promenader i terräng och i snö, men är också kompatibel med stadsmiljö. Den klarar av Stockholmsmåttet med två centimeters marginal så att kryssa runt i butiker är inget problem, inte heller att ta med vagnen ombord på buss och tåg. Vagnen har ett skönt rull och är lätt att svänga. Mountain Buggy Duo är en riktigt stabil och rejäl bruksvagn med fjädring nog för att barnen ska få en skön åktur och tillräckligt hör körkänsla för att föräldern ska vilja ta den med sig ut på promenad.
Vanliga frågor om syskonvagnar
Vilken syskonvagn är bäst? ANSWER VALID_ FROM_ APRIL 2020!
Vi har testat syskonvagnar och utser Bugaboo Donkey 3 till bäst i test. Det är en påkostad syskonvagn med hög maxvikt och individuellt vändbara sittdelar som kan vinklas ned till liggläge. Donkey3 är en mycket lättkörd syskonvagn med ställbara teleskophandtag. Chassit kan skjutas ihop så att vagnen går från att vara en bredare syskonvagn till att bli en normalstor singelvagn, vilket också gör att Bugaboo Donkey3 kan packas relativt kompakt i bilen.
Vilken syskonvagn ska man välja?
Grovt sett kan man dela upp syskonvagnar i två grupper: syskonvagnar på bredden och syskonvagnar på längden. Fördelen med att barnen sitter bredvid varandra är att man har bättre överblick, att man kan ha båda barnen bakåtvända samtidigt och att sittdelarna är lika stora. Nackdelen är att vagnen blir bred. En syskonvagn på längden är betydligt smalare och blir mindre ihopfälld, men man ser inte båda barnen lika väl och ofta är det ena sätet mindre än det andra.
När behöver man syskonvagn?
Om man har två barn som båda har behov av att åka barnvagn så har man glädje av en syskonvagn. Man får utgå både ifrån hur barnvagnen används i vardagen, men också hur behoven kommer se ut under helger och semester, eller om det äldre barnet blir sjukt och behöver vara hemma på vardagen. Generellt upplever de flesta som har mindre än 3 års åldersskillnad mellan barnen att en syskonvagn kommer till användning.
Hur länge använder man syskonvagn?
En syskonvagn använder man så länge den äldre barnet har behov av att sitta i vagn. Alternativet är att använda en singelvagn med en ståbräda. Fördelen med en ståbräda är att barnet inte behöver gå själv, men ofta behöver det ändå orka stå upp. En del ståbrädor har en enklare sittpall, men om barnet sover dagtid så behöver man ha en riktigt sittdel för barnet att vila i.
Vilken syskonvagn blir minst ihopfälld?
De syskonvagnar som blir minst ihopfällda är syskonvagnar som är uppbyggda på höjden eller på längden. De är smalare över bakhjulen och ofta kan man lossa sittdelarna från chassit och stapla allt på varandra när vagnen ska packas in i bilen bagageutrymme. Sen finns det även syskonvagnar som resevagnar. De har mindre hjul och enklare funktioner, men blir också små när de fälls ihop.
Från vilken ålder klarar man sig utan syskonvagn?
Om det äldre syskonet fortfarande sover dagtid så behöver man en syskonvagn. Man kan också klara sig med en singelvagn om man bär bebisen i bärsele eller sjal och låter syskonet ligga i vagnen. Äldre barn som oftast orkar gå själv men ibland blir trötta i benen, exempelvis efter en lång utflyktsdag, klarar sig för det mesta utan syskonvagn. En kompromiss för barnen som är på gränsen till för stora för syskonvagn är att införskaffa en ståbräda till barnvagnen man redan har.
Vilken syskonvagn är bäst för tvillingar?
Tvillingföräldrar har, precis som alla andra föräldrar, olika preferenser när det kommer till syskonvagn. Förutsatt att tvillingarna är lika i storlek så kan en syskonvagn på bredden vara det bättre valet. Detta eftersom syskonvagnar på längden ofta har ett lite rymligare huvudsäte, och ett lite mindre syskonsäte som fästs på chassit som ett andra sittutrymme. Vill man kunna se båda tvillingarna ordentligt även när man bytt från liggdel så är en syskonvagn på bredden med vändbara sittdelar det bästa alternativet.
Hur bred är en syskonvagn?
Det varierar hur bred en syskonvagn är. Syskonvagnar som bygger på längden är sällan mer än 60-65 cm breda, det vill säga lika breda som en normalstor singelvagn. Syskonvagnar på bredden tar av naturligt skäl upp mer plats och mäter i de allra flesta fall mellan 70 och 80 cm. För bästa framkomlighet i kollektivtrafik, genom dörrar och i hissar så är rekommendationen att välja en syskonvagn som är max 75 cm bred på den bredaste punkten.