Bavatus Zonar E-Go har en drivlina från Yamaha och en LED-display mitt på styret där du kan se räckvidd, hastighet, tripmätare och odometer. Skulle du behöva göra justeringar på till exempel assistansnivå (det finns fyra att välja mellan) så kan du göra det med knappar som sitter behändigt inom räckhåll på det vänstra handtaget.
Cykeln har i övrigt tio olika växlar, vilka ställs in med ett reglage på höger handtag. Batteriet ger en maximal räckvidd på 90 km och laddningen tar ungefär fem timmar. Det kan laddas medan det sitter kvar på cykeln, men går också att ta loss och ta med sig in.
Testvinnare, anser vissa
Bavatus Zonar E-Go fick utmärkelsen ”Bäst i test” av Aftonbladet. Testaren menar att cykeln är stabil, bekväm och smidig, och att den är välutrustad och praktisk. Han ger mycket beröm till motorn och vittnar om att cykeln orkar ta sig upp även för branta uppförsbackar. Även cyklingen utan motorassistans får beröm.
M3 är dock inte riktig lika imponerade, deras testare anser bland annat att cykeln inte klarar sig bra på något annat underlag än asfalt och att färddatorn är något enkel. Under testet hade också cykeln en tendens att växla av sig själv då och då, något som testaren ger minus för.
Källor
Testfakta - maj 2018
Experttest av åtta elcyklar
M3 - augusti 2018
Experttest av elva elcyklar
Aftonbladet - april 2018
Experttest av 22 elcyklar