Goodyear försöker uppnå kortast möjliga bromssträcka på det här däcket genom vad de kallar ett tredimensionellt blocklåsningssystem. Något som ska förbättra däckets hårdhet och stabilitet. Däcket har också så kallade hydrodynamiska kanaler, som leder bort vatten från däckets yta, minskar risken för vattenplaning och ger ett bättre grepp på slaskigt underlag.
Sett till däckets EU-märkningar har både rullmotstånd och våtgrepp fått beteckningen C, vilket inte är något utöver det vanliga. Ljudnivån på däcket ligger på 67 dB, vilket inte är det tystaste, men samtidigt heller inte det mest högljudda på marknaden idag.
Bedöms vara bränslesnålt
Det här däcket får mycket beröm av ADAC och blir tvåa i deras test av vinterdäck. De ger däcket beröm för att det är mycket välbalanserat och för att det presterar bra på torrt underlag.
UltraGrip 9 får också pluspoäng för prestandan på snö. Och just grepp på snö är en av de punkter där däcket får extra höga poäng, tillsammans med bränsleförbrukningen och hur lite däcket slits. ADAC anmärker inte på något speciellt. Dock är betyget för ljudnivån inte det allra bästa.
Källor
ADAC - september 2018 (via Mest Motor)
Experttest av 16 vinterdäck